AVIAZINE
Tel:   031 (6) 50831893
  • Avia zine
    • reportages >
      • foto's >
        • Oostwold airshow 2013
        • Fly-in Texel
        • foto-archief
        • Foto's Aero Friedrichshafen 2011
      • The Pal-V
      • Havenmeester EHHO
      • Onderhoud MLA's
    • Nieuws >
      • 5th Texel Fly-In 2013
      • Herman Conens
      • Nationaal Lucht
      • agenda
  • For pilots only
    • Luchtsportcongres 2013
    • flight preparation
    • flight safety
    • travel features
    • airfields >
      • Amsterdam Schiphol
      • Rotterdam Airport
      • Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium
      • Groningen Airport Eelde >
        • Baanverlenging
    • All-In Aviation >
      • NVL Symposium, Eindhoven
    • vliegclubs
    • vliegscholen >
      • Vliegopleidingen
    • milestones
    • useful information
  • Tests
    • Honda jet
  • Historical
    • Wings, Wheels & Google
    • Antonov
    • BAT FK 23 Bantam
    • DDA
    • F-86 K Sabre
    • Hawker Hunter
    • Lancaster
    • Volkel
    • Piper Comanche
    • THE DUTCH YAK 3U
    • Video
  • Aviazine TV
    • The Breitling Dragon
    • Animatie luchtruimvisie
    • Hawker Hunter ( Gerrit Jacobs)
  • Watches
    • HAMILTON >
      • HAMILTON KHAKI NAVY SUB AUTO CHRONO
    • Kalender 2013
    • MontBlanc
    • Stowa
  • Boeken
    • Hans Swellengrebel
    • Hans Wiesman
    • Sikko Hoekzema
    • Frank Versteegh
  • contact
  • schrijf voor ons
  • adverteren
  • GRAN TURISMO

Vliegveld Eelde bouwt unieke corridor voor passagiers. Dankzij zonnepanelen Eelde voortaan geheel zelfvoorzienend qua elektriciteit

9/3/2019

0 Comments

 
Picture
Tekst Inge Koekoek
Foto’s Suhaila Sahmarani
​
Vliegveld Eelde bouwt een corridor voor zijn passagiers zodat zij niet meer door weer een wind naar hun vliegtuig hoeven te lopen. De overkapping krijgt zonnepanelen op het dak geïnstalleerd. Hiermee kan het vliegveld zelfvoorzienend worden van elektriciteit.
Vliegveld Eelde bouwt aan een zonnepark en corridor met zonnepanelen op het vliegveld. ‘De voorbereidingen van dit project begonnen ongeveer anderhalf jaar geleden,’ aldus havenmeester Onno de Jong. ‘De corridor, een overdekte ‘gang’ van de aankomst/vertrekhal naar het vliegtuig, was al lang een droom van het vliegveld.’
Men is met bedrijven uit de omgeving aan de slag gegaan om dit te verwezenlijken. Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar de veiligheid en mogelijkheid van dit project, omdat er nog nooit eerder een zonnepark zo dichtbij een vliegveld is gebouwd.

Bij het starten van een vliegtuig kan er turbulentie, windvlagen van 60 tot en met 100 km per uur, ontstaan. De corridor moet dit aankunnen en de zonnepanelen moeten ook op het dak blijven zitten. Daarom is de corridor van staal gemaakt en worden de zonnepanelen stevig aan het dak vast gemaakt.  De corridor is 525 meter lang en heeft twee routes. Via de ene route kunnen passagiers naar het vliegtuig toe wandelen en via de andere route kunnen ze van het vliegtuig naar de aankomsthal lopen. 18 oktober moeten de corridor en het zonnepark klaar zijn. Dan hoeven passagiers die van Groningen Airport Eelde reizen niet meer door weer en wind van of naar hun vliegtuig te lopen.

GroenLeven
De 1862 zonnepanelen op het dak gaan ongeveer 500.000 kwh aan energie opleveren. De energie die wordt opgewekt gaat rechtstreeks naar het vliegveld toe. Het vliegveld wordt hierdoor geheel zelfvoorzienend qua elektriciteit. Dit scheelt ongeveer €40.000,- elektriciteitskosten voor het vliegveld. Het zonnepark ligt direct naast het veld en levert stroom aan het net. Het vliegveld heeft het stuk land waar het zonnepark ligt verpacht aan elektriciteitsbedrijf GroenLeven, een bedrijf dat grootschalige zonne-energie creëert. Het bedrijf dat in Heereveen is gevestigd plaatst ook alle zonnepanelen die gebruikt worden bij dit project. ‘Het is fantastisch dat we dit project kunnen doen,’ aldus Iris de Boer, projectmanager van GroenLeven. ‘Het is een project dat veel oplevert het geeft groenestroom terug aan het net en laat passagiers droog reizen.’

​Sujo Gorredijk
Sujo in Gorredijk is het bouwbedrijf dat dit project realiseert. ‘Het is geen lastige constructie om te bouwen maar wel een uitdaging omdat je een staalconstructie bouwt op een vliegveld,’ aldus Jeroen Timmer van Sujo.
Groningen Airport Eelde denkt nu na over een volgende stap in duurzaamheid. Men kijkt naar mogelijkheden voor oplaadpunten voor kleine elektrische vliegtuigen. Want die gaan volgens havenmeester Onno de Jong zeker een grote rol spelen in de toekomst. 

0 Comments



Leave a Reply.

    AVIAZINE

    Aviazine wil een onafhankelijke spreekbuis en bron van informatie zijn voor de General Aviation. Dat wil zeggen voor mensen die zelf vliegen, maar ook voor mensen die de luchtvaart een warm hart toe dragen of er zelfs regelrecht verliefd op zijn.

    We zijn aanwezig op Facebook, Twitter en Instagram

    Archives

    March 2021
    June 2020
    April 2020
    February 2020
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    August 2019
    April 2019
    November 2018
    September 2018
    August 2018
    April 2018
    February 2018
    October 2017
    September 2017
    July 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    June 2015
    April 2015

    Categories

    All

    RSS Feed


Aviazine Officiële Website Copyright © AVIAZINE.NL rights reserved. 
AVIAZINE.NL Website is NOT responsible for any external link on the website
Powered by: Uitgeverij Nobelman

Contact


Uitgeverij Nobelman
Emdenweg 3
9723 TA Groningen
Tel:            031 (6) 50831893
e-mail :      aviazine@live.nl
Links

www.brand-communications.nl
www.executivemagazine.nl
www.granturismomagazine.nl
www.kunstkrant.nl
www.nobelman.nl
www.stadmagazine.nl