AVIAZINE
Tel:   031 (6) 50831893
  • Avia zine
    • reportages >
      • foto's >
        • Oostwold airshow 2013
        • Fly-in Texel
        • foto-archief
        • Foto's Aero Friedrichshafen 2011
      • The Pal-V
      • Havenmeester EHHO
      • Onderhoud MLA's
    • Nieuws >
      • 5th Texel Fly-In 2013
      • Herman Conens
      • Nationaal Lucht
      • agenda
  • For pilots only
    • Luchtsportcongres 2013
    • flight preparation
    • flight safety
    • travel features
    • airfields >
      • Rottermdam Airport
      • Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium
      • Groningen Airport Eelde >
        • Baanverlenging
    • All-In Aviation >
      • NVL Symposium, Eindhoven
    • vliegclubs
    • vliegscholen >
      • Vliegopleidingen
    • milestones
    • useful information
  • Tests
    • Honda jet
  • Historical
    • Wings, Wheels & Google
    • Antonov
    • BAT FK 23 Bantam
    • DDA
    • F-86 K Sabre
    • Hawker Hunter
    • Lancaster
    • Volkel
    • Piper Comanche
    • THE DUTCH YAK 3U
    • Video
  • Aviazine TV
    • The Breitling Dragon
    • Animatie luchtruimvisie
    • Hawker Hunter ( Gerrit Jacobs)
  • Watches
    • HAMILTON >
      • HAMILTON KHAKI NAVY SUB AUTO CHRONO
    • Kalender 2013
    • MontBlanc
    • Stowa
  • Boeken
    • Frank Versteegh
    • Hans Swellengrebel
    • Hans Wiesman
    • Sikko Hoekzema
  • contact
  • schrijf voor ons
  • adverteren
  • GRAN TURISMO

STOWA komt met het ultieme pilotenhorloge
Flieger TO1 Testaf voldoet aan alle vliegeisen

Foto
Foto
Het Duitse merk STOWA heeft een nieuw pilotenhorloge ontworpen dat voldoet aan alle speciale eisen waar een Fliegeruhr aan behoort te voldoen. De pilotenhorloges die aan deze eisen voldoen mogen de naam Testaf dragen. De eerste uitgave heet Flieger TO1Testaf.

Het vluchtlaboratorium van de faculteit lucht- en ruimtevaarttechnologie aan de universiteit van Aken (Aachen University of Applied Sciences) en Sinn Spezialuhren GmbH in Frankfurt Am Main hebben een technische standaard ontwikkeld waar pilotenhorloges aan zouden moeten voldoen. Deze standaard biedt de zekerheid dat de horloges voldoen aan zowel relevante functionele als fysieke eisen voor tijdmetingapparaten in verschillende categorieën vliegtuigen. 

Het doel van het pilotenhorloge is als primair tijdmeetinstrument de piloot bijstaan tijdens het plannen en uitvoeren van de vlucht.

De werking van een pilotenhorloge mag niet worden beïnvloed door de fysieke stress van het normale vliegen noch door onverwachte storingen van het vliegtuig. In alle omstandigheden moet het horloge eenvoudig, betrouwbaar en gemakkelijk afleesbaar zijn. Het mag geen potentieel risico voor de bemanningsleden vormen en ook niet voor andere instrumenten in het vliegtuig. 

Zo’n pilotenhorloge voldoet onder andere aan de volgende eisen:
-          De ring moet beide kanten op kunnen draaien.
-          De tijd moet op de seconde zichtbaar zijn. 
-          Het moet een gelijkwaardige afleesbaarheid voor overdag en ’s nachts hebben. Hiervoor kunnen de kleuren wit of    
            zwart en andere kleuren met   uitzondering van rood gebruikt worden. 
-          Het licht mag de leesbaarheid van andere instrumenten in de cockpit niet belemmeren.  
-          Het bedieningspaneel moet werken onder alle weersomstandigheden. Ook wanneer er gebruik wordt gemaakt van 
            luchtvaarthandschoenen. 
-          Het horloge moet een verandering in temperatuur tussen twee uiterste (-15° C tot +55° C) kunnen weerstaan binnen 
            vijf minuten. 
-          Het horloge moet tegen verandering in de omgevingsdruk kunnen. Uitgaande van een inwendige druk van 1,013 bar, 
            moet het een veranderingsdruk van 0,708 bar binnen 15 seconden weerstaan.
-          Het horloge moet weerstand bieden tegen het magnetisch veld binnen en buiten het vliegtuig. 
-          Het glas is voorzien van een speciale coating voor het ontspiegelen.
-          De band moet bij een impact een kracht van 100 Newton kunnen weerstaan.
-          De vorm van de behuizing moeten zo min mogelijk uitstekende onderdelen hebben (Dit in verband met de veiligheid; 
            de piloot moet zich niet kunnen verwonden).
-          Het materiaal mag niet beschadigd worden door aanraking van luchtvaartvloeistoffen bij een omgevingstemperatuur 
            van +23°C.
-          Het moet 6 G versnelling in een minuut kunnen weerstaan.
-          Na volledig opgewonden te zijn moet het horloge nog 36 uur kunnen lopen. 

Kortom een enorme waslijst aan eisen waar de nieuwe Stowa Flieger TO1 Testaf aan voldoet. Het spreekt vanzelf dat het ook nog eens een heel mooi horloge is geworden. Het horloge wordt gepresenteerd op de grote horloge en juwelenbeurs Basel World die van 25 april tot en met 2 mei wordt gehouden in het Zwitserse Basel. De adviesprijs is nog onbekend.


Aviazine Officiële Website Copyright © AVIAZINE.NL rights reserved. 
AVIAZINE.NL Website is NOT responsible for any external link on the website
Powered by: Uitgeverij Nobelman

Contact


Uitgeverij Nobelman
Emdenweg 3
9723 TA Groningen
Tel:            031 (6) 50831893
e-mail :      aviazine@live.nl
Links

www.brand-communications.nl
www.executivemagazine.nl
www.granturismomagazine.nl
www.kunstkrant.nl
www.nobelman.nl
www.stadmagazine.nl