De Nederlander Hans Wiesman (1946) heeft zijn hart verloren aan de befaamde Douglas DC-3, in de volksmond ook wel Dakota genoemd. Die naam Dakota werd het toestel door de RAF toegekend, de Amerikanen spreken ook wel van Gooney Bird. Hoe dan ook, het vliegtuig ging in 1935 voor het eerst de lucht in. Er werden in totaal zo’n 15.000 DC-3’s gebouwd, waarvan een flink aantal onder licensie in de Sovjet Unie en in Japan. Hans Wiesman groeide op in Borneo. Hij vloog daar met zijn vader vaak in de Dakota, die als een levenslijn werd gezien naar een grotere, verre wereld, die hij toen nog niet kende. De aantrekkingskracht van de Dakota ging voor Hans Wiesman nooit meer over. Zijn passie is het zoeken naar dat vliegtuig, op al die vreemde en veraf gelegen plekken in de wereld, waar het toestel verdwaald is geraakt in de mist der legendes.
Wiesman ging op jacht alsof hij er zijn jeugd in Borneo mee terug zou kunnen vinden. Natuurlijk is dat onmogelijk, maar hij kwam dichtbij en genoot intens van de vluchten en ontmoetingen die hij had met deze icoon uit de oorlog en uit zijn eigen jonge jaren. Ruim zestig jaar na zijn eerste vlucht met dit vliegtuig, van Trinidad naar Curaçao, zit de brandende passie voor de verre reizen en dat vliegtuig er nog steeds in. Nu ligt er een boek in de winkel. Over zijn avonturen op zoek naar overblijfselen van deze kisten. Dakota Hunter en staat vol met waargebeurde reportages over fascinerende ontmoetingen en hilarische of dramatische momenten. Van de meer dan tweehonderd unieke kleurenfoto’s in het boek tonen we hier enkele. Hans Wiesman zocht meer dan twintig jaar naar resten van de Dakota. Van Alaska tot voorbij de Andes, van de Yukon tot de Golf van Bengalen. Hij speurde in de Amazone jungle van Colombia en Venezuela, op Caraïbische eilanden en ging door naar Afrika en Madagaskar. Hij kwam hier niet alleen dat iconische vliegtuig en de piloten tegen, maar tevens militairen, milities en ander gespuis dat ook van het vliegtuig gebruik maakt. Zo vond hij in de Zuid-Amerikaanse oerwouden een hele vloot van bijna zeventig jaar oude Dakota’s. Het toestel is daar volledig operationeel en vliegt daar nog steeds, laag en traag. Maar men ziet haar graag, want ze landt daar waar geen jet, truck of zelfs boot kan komen. Maar de Dakota komt niet voor iedereen in vrede. Verkleed als ‘Vleermuis des Doods’ vliegt de Dakota ’s nachts over de Colombiaanse oerwouden, op jacht naar de FARC-guerrilla’s. Gevechtsmissies van een veteraan uit WO II, nu voorzien van turboprops, infrarood camera’s, mitrailleurs en een snelvuurkanon! Wiesman: ‘Ik heb van zeer nabij, in de Amazone jungle van Zuid-Colombia de jacht op de FARC kunnen aanschouwen, met de piloten gesproken en de vliegtuigen gezien. Dat daar die oude veteraan uit de Tweede Wereldoorlog nog zo bij betrokken is, gaat je verstand te boven. Het toestel is 69 jaar oud en gaat nog iedere nacht op gevechtsmissies, op jacht naar de FARC, de terroristische organisatie die wij in Nederland allemaal kennen via Tanja Nijmeijer.’ |
Volgens Wiesman moeten we wat dat specifieke toestel betreft spreken van een hybride Dakota. ‘Het oude vrachtvliegtuig met radiale motoren is omgebouwd tot Turboprop Gunship met Hi Tech infrarood camera's, mitrailleurs en snelvuurkanon aan boord. Maar het blijft natuurlijk in wezen wel die oude getrouwe Dakota, die midden in de nacht als een vleermuis over de jungle scheert. Alle warmtesilhouetten die hij oppikt met zijn camera buiten de dorpen zijn prooi, als insecten.’
Wiesman kan er gepassioneerd over vertellen. ‘Dan begint de dans des doods.’ Het vliegtuig gaat laag rondcirkelen boven het FARC-kamp dat men gevonden heeft. Dan schiet men een kegelvormig spervuur met maximaal vier ton aan munitie in luttele minuten naar beneden. ‘Onze FARC knuffelrebel Tanja Nijmeijer (Wiesman heeft geen goed woord voor haar over) die tegenwoordig dingt naar de titel Miss Che Guevara, is al vier keer aan de dood ontsnapt. Terwijl de mannen naast haar in bed het loodje legden. Een riskant plekje dus. Ik zou niet graag naast haar in bed liggen.’ Volgens Wiesman kan het nooit lang meer goed gaan. Toen wij hem spraken verbleef Tanja Nijmeijer voor onderhandelingen namens de FARC met de Colombiaanse regering op Cuba. ‘Ik kan me niet voorstellen dat dat meisje nog ooit weer terug wil naar Colombia,’ zegt Wiesman, ‘want zelfs met een vredescontract zit er al zoveel bloed aan haar Twentse handjes, dat er in Colombia altijd wel iemand rond zal lopen die nog een rekening met haar te vereffenen heeft.’ In het boek beschrijft Wiesman ook hoe hij op zoek gaat naar vliegtuigonderdelen en deze vindt (bijvoorbeeld van gecrashte drugsrunners) en naar Europa probeert te krijgen. In Nederland heeft hij samen met een zakenvriend het bedrijf Avionart opgericht en transformeert hij de Dakota wingtips tot luxe designmeubelen en kunstige interieurobjecten. Ook worden voor luchtvaartmusea in de hele wereld complete cockpits opgespoord en geborgen. Over de schrijver: Met een Shell ingenieur als vader speelde de jeugd van Hans Wiesman ( 1946) zich af op Curacao, in Trinidad en op Borneo. Transport op dit laatste eiland was alleen mogelijk met die Douglas DC-3 / Dakota, die op hem een verpletterende indruk maakte, als ware het zijn levenslijn. Na de middelbare school in Den Haag en een studie Economie in Rotterdam kreeg hij een baan bij een internationale marketingfirma en werkte vanuit Parijs en Amsterdam. Hiervoor moest hij veel reizen en dat bracht hem opnieuw in contact met de Dakota, nu in de verre vergeten oorden van Amerika. Zijn wil om deze kist te ontmoeten werd sterker, en na het afscheid van het bedrijf waarvoor hij 24 jaar werkte, zette hij met een vriend een bedrijf op dat van de Dakota-onderdelen designmeubelen en –objecten maakt, Avionart. www.avionart.com, www.dakotahunter.org |
boek
Dakota Hunter
325 pagina’s, met meer dan 200 kleurenfoto’s
Formaat A4 300 x 210 x 20 mm
ISBN 9789089544896
Uitgeverij www.elikser.nl
Prijs: € 34,95
Vanaf heden verkrijgbaar in de winkel of online te bestellen bij de uitgeverij.
Dakota Hunter
325 pagina’s, met meer dan 200 kleurenfoto’s
Formaat A4 300 x 210 x 20 mm
ISBN 9789089544896
Uitgeverij www.elikser.nl
Prijs: € 34,95
Vanaf heden verkrijgbaar in de winkel of online te bestellen bij de uitgeverij.