Rijksmuseum verwerft Koolhoven FK 23 Bantam
Het Rijksmuseum is niet alleen meer het museum voor oude beeldende kunst, maar gaat nu ook een historisch vliegtuig tentoonstellen, en wel een Koolhoven uit 1917. Het vliegtuig, een FK 23 Bantam, is het oudste in authentieke toestand bewaard gebleven vliegtuig in Nederland en een belangrijk icoon van de Nederlandse luchtvaart. In de Bantam komen mechanisatie, mobiliteit, wapentechnologie én Nederlandse vormgeving samen en het vliegtuig is daarmee een gedroomd object voor het Rijksmuseum. De Bantam gaat deel uitmaken van de opstelling van de 20ste eeuw en zal vanaf 2013 worden getoond. Het vliegtuig laat de invloed zien op de vormentaal van het modernisme in de jaren 1920-1930.
British Aerial Transport (BAT) Company
Frederick (Frits) Koolhoven (1886-1946) werkte als chief designer voor de Engelse fabriek British Aerial Transport (BAT) Company. In de Eerste Wereldoorlog maakte hij als vliegtuigontwerper in Engeland furore en ontpopte zich als grote rivaal van zijn landgenoot Anthony Fokker, de andere beroemde Nederlandse luchtvaartpionier die tijdens de Eerste Wereldoorlog successen boekte met zijn in Duitsland gevestigde vliegtuigfabriek. Koolhovens 'Bantam' (de naam verwijst naar een Javaanse vechthaan) was ontworpen als technisch superieur gevechtsvliegtuig voor de Engelse luchtmacht en deed dienst als demonstratievliegtuig op de Eerste Luchtverkeers Tentoonstelling Amsterdam (ELTA) in 1919.
Waalhaven gebombardeerd
In de loop van de jaren ' 20 en ' 30 groeiden de vliegtuigfabrieken van de concurrenten Fokker en Koolhoven in resp. Amsterdam en Rotterdam uit tot de pijlers van de Nederlandse luchtvaartindustrie. In mei 1940 werd de Rotterdamse Koolhovenfabriek aan de Waalhaven door de Duitse Luftwaffe volledig in de as gelegd.
FK 23 Bantam
Dat deze FK 23 Bantam als laatst overgebleven exemplaar van ontwerper Frits Koolhoven is bewaard, is te danken aan de Stichting Koolhoven Vliegtuigen, opgericht in 1986. Deze stichting slaagde er in om de wrakstukken van het toestel, dat zich tot dan toe in Engeland bevond, te verwerven en in 1990 naar Nederland te verschepen. Onder leiding van Harry van der Meer, toenmalig technisch conservator in het Aviodrome Museum op Schiphol, droeg de stichting zorg voor een meerjarig restauratieproject dat resulteerde in de Bantam in zijn huidige toestand: een niet vliegend museaal vliegtuig.
De FK 23 Bantam is overgedragen door de Stichting Koolhoven Vliegtuigen aan het Rijksmuseum, tegen vergoeding van de restauratiekosten. De verwerving werd mogelijk gemaakt dankzij de schenking van Familie M.B.T. de Groot.
FK 23 Bantam
Spanwijdte: 7.62 m
Lengte romp: 5.61 m
Hoogte: 2.06 m
Topsnelheid: ongeveer 240 km per uur
Motor: 7 cilinders, 170 P
Bewapening: 2 Vickers-mitrailleurs (niet meer aanwezig)
B.A.T. F.K.23 Bantam moves to Rijksmuseum
The Rijksmuseum, the Dutch National museum for classic art and history in Amsterdam that is most of all known for Rembrandt's Night Watch, recently acquired the B.A.T. (Koolhoven) F.K.23 Bantam. It will be part of a future exhibition on the twentieth century. The B.A.T. F.K.23 Bantam was restored by members of the Koolhoven Aeroplanes Foundation.
British Aerial Transport (BAT) Company
Frederick (Frits) Koolhoven (1886-1946) werkte als chief designer voor de Engelse fabriek British Aerial Transport (BAT) Company. In de Eerste Wereldoorlog maakte hij als vliegtuigontwerper in Engeland furore en ontpopte zich als grote rivaal van zijn landgenoot Anthony Fokker, de andere beroemde Nederlandse luchtvaartpionier die tijdens de Eerste Wereldoorlog successen boekte met zijn in Duitsland gevestigde vliegtuigfabriek. Koolhovens 'Bantam' (de naam verwijst naar een Javaanse vechthaan) was ontworpen als technisch superieur gevechtsvliegtuig voor de Engelse luchtmacht en deed dienst als demonstratievliegtuig op de Eerste Luchtverkeers Tentoonstelling Amsterdam (ELTA) in 1919.
Waalhaven gebombardeerd
In de loop van de jaren ' 20 en ' 30 groeiden de vliegtuigfabrieken van de concurrenten Fokker en Koolhoven in resp. Amsterdam en Rotterdam uit tot de pijlers van de Nederlandse luchtvaartindustrie. In mei 1940 werd de Rotterdamse Koolhovenfabriek aan de Waalhaven door de Duitse Luftwaffe volledig in de as gelegd.
FK 23 Bantam
Dat deze FK 23 Bantam als laatst overgebleven exemplaar van ontwerper Frits Koolhoven is bewaard, is te danken aan de Stichting Koolhoven Vliegtuigen, opgericht in 1986. Deze stichting slaagde er in om de wrakstukken van het toestel, dat zich tot dan toe in Engeland bevond, te verwerven en in 1990 naar Nederland te verschepen. Onder leiding van Harry van der Meer, toenmalig technisch conservator in het Aviodrome Museum op Schiphol, droeg de stichting zorg voor een meerjarig restauratieproject dat resulteerde in de Bantam in zijn huidige toestand: een niet vliegend museaal vliegtuig.
De FK 23 Bantam is overgedragen door de Stichting Koolhoven Vliegtuigen aan het Rijksmuseum, tegen vergoeding van de restauratiekosten. De verwerving werd mogelijk gemaakt dankzij de schenking van Familie M.B.T. de Groot.
FK 23 Bantam
Spanwijdte: 7.62 m
Lengte romp: 5.61 m
Hoogte: 2.06 m
Topsnelheid: ongeveer 240 km per uur
Motor: 7 cilinders, 170 P
Bewapening: 2 Vickers-mitrailleurs (niet meer aanwezig)
B.A.T. F.K.23 Bantam moves to Rijksmuseum
The Rijksmuseum, the Dutch National museum for classic art and history in Amsterdam that is most of all known for Rembrandt's Night Watch, recently acquired the B.A.T. (Koolhoven) F.K.23 Bantam. It will be part of a future exhibition on the twentieth century. The B.A.T. F.K.23 Bantam was restored by members of the Koolhoven Aeroplanes Foundation.