ISACAR Rally 2012 laatste rally ooit
Met sponsor-vliegtuig ‘Prinses Amalia’ van DDA mee langs ISACAR-route
(Tekst en fotografie Gerrit Brand)
Tijd om een traan te laten. De laatste ISACAR-rally is een feit. Op 2 juni 2012 vlogen bijna 100 teams de rally via luchtmachtbasis Leeuwarden en Texel Airport. De rally werd begeleid door de ‘Prinses Amalia’ van de DDA Classic Airlines, een DC-3, bouwjaar 1944, die een aantal genodigden van de sponsoren van de rally vervoerde. Een feestelijke tocht waar ondergetekende als bestuurslid van AOPA NL aan deel mocht nemen. Een impressie.
We checken in op Schiphol-Oost waar de Koninklijke Dakota PH-PBA gereed staat. Ontvangst door Anne Cor Groeneveld, oprichter van de DDA, en voorzitter van de Dutch Aviation Group. Ondanks het feit dat dit de laatste ISACAR-rally is die we gaan meemaken is de sfeer bepaald niet slecht. Wat niet in het minst te danken is aan het fraaie vliegweer. Want hoewel het niet erg warm is schijnt de zon de hele dag en trekken er fraaie wolkenvelden voorbij die het vliegen van de juiste scherpte-diepte voorzien. Even wat informatie over de ISACAR-rally. De Inter Service and Civil Air Rally is ooit opgezet met als doel de vliegveiligheid, het vliegerschap en de geoefendheid van burger- en militaire vliegers en navigatoren te stimuleren en te bevorderen. Daartoe werd een tweejaarlijkse rally georganiseerd ‘die beoogt de deelnemers op verantwoorde wijze hun geoefendheid en vaardigheden met betrekking tot de doelstelling te doen toetsen op basis van bekwaamheidsaspecten. Van de deelnemers wordt daarbij verwacht dat een verantwoord deelnemen prevaleert boven het competitie-element van de rally.’ Aan de rally konden alle soorten vliegers deelnemen, van privévliegers, beroepsvliegers, tot de vliegers van de Koninklijke Marine en de Koninklijke Luchtmacht. De KLu speelde een grote rol bij de organisatie van de rally. Ook dit jaar weer. Luchtmachtbasis Leeuwarden had de zaakjes goed voor elkaar. Alle deelnemers vlogen vanaf hun thuisbasis naar Leeuwarden, waar men een doellanding moest maken. Op de vliegbasis werd vervolgens van een lunch genoten en vond een briefing plaats voor de tocht naar Texel. De vlucht vanaf Leeuwarden begon met een precisievlucht waarbij een vierkant boven het veld gevlogen moest worden. Het waaide nogal, dus dat viel nog niet eens mee. Vervolgens vloog men over Friesland en het IJsselmeer naar Noord-Holland en Texel, alwaar weer een doellanding gemaakt moest worden. Onderweg moest aan de hand van foto’s een aantal objecten op de grond gespot worden. Tijdens de barbecue op Texel werd het wel duidelijk, lang niet iedereen had ze gevonden; sommigen hadden zelfs helemaal niets gezien. Maar dat mocht de feestvreugde niet drukken. Het was vooral ook een feestje van ons-kent-ons en oude bekenden terugzien. Ik ben een fan van historische vliegtuigen (en ook van auto’s by the way). In de historische luchtvaart staat de mechanische techniek nog centraal. We hebben het over een tijd waarin alles nog begrijpelijk was. Je kon begrijpen hoe een motor werkte, hoe een carburateur zijn werk deed, hoe kabels voor de besturing zorgen, etc. |
Tegenwoordig is het voornamelijk computertechniek die de boel draaiende houdt en daar kun je als leek zo weinig aan doen. Dat zijn zaken, die als ze kapot gaan, kant-en-klaar vervangen moeten worden. Nee, een vliegtuig als de Dakota, daar kan nog ouderwets aan gesleuteld worden. Maar het is niet alleen de techniek die betovert, voor niet-vliegers en techneuten is het vooral de romantiek uit de begindagen van de vliegerij waar ze voor vallen. Eerlijk gezegd, voor mij ook wel een beetje. Die jaren vijftig cabine met zijn comfortabele stoelen, waar je lekkerder inzit dan in de moderne vliegtuigstoelen. Die blik naar voren op het instrumentarium waar je af en toe de twee vliegers ziet samenwerken, in die zin dat ze gezamenlijk de gashendels in moeten drukken, opdat alles goed gaat. De start, als die machtige motoren aanslaan, het schudden van de kist. Het lawaai als er op de grond vaart wordt gemaakt en later in de lucht het eentonig dreunen van de motoren. Geweldig. Overigens kun je redelijk normaal een gesprek voeren met elkaar, zo overweldigend is het geluid nou ook weer niet. De sfeer aan boord was natuurlijk geweldig. Laag vliegend (1000 voet) boven het landschap en het IJsselmeer geniet je van het uitzicht. Boven Noord-Holland zie je goed hoe smal die provincie eigenlijk is. Aan de ene kant van de kist zie je het IJsselmeer aan de andere kant kijk je in de verte uit op de Noordzee. Niemand minder dan Martin Schröder (oprichter van Martinair) is voorzitter van het bestuur van de ISACAR-rally en hij was hoogstpersoonlijk aanwezig op Texel om de deelnemers te verwelkomen. Omdat de rally in nauwe samenwerking met de Koninklijke Luchtmacht werd georganiseerd was onder andere luitenant-generaal Schnitger, de commandant van de luchtstrijdkrachten aan boord van de ‘Prinses Amalia’. De ISACAR-rally is voorbij. De belangstelling voor de rally was tanende. Overigens bleek dat niet uit deze laatste versie van de rally. Waar heeft het mee te maken? De General Aviation bloeit, we zouden bijna zeggen als nooit te voren. Oké, de GA heeft te maken met ‘veroudering’(de jeugd houdt meer van computerspelletjes, lijkt het), en met de kosten die schrikbarende vormen beginnen aan te nemen, om maar niet te spreken van de steeds uitgebreidere regelgeving en bureaucratie. Dat neemt al met al niet weg dat de GA nog steeds alive and kicking is. Het lijkt mij (maar wie ben ik?) dat er absoluut een vervolg op de ISACAR moet komen. Het kan toch niet zo zijn, dat de kleine luchtvaart straks geen enkel samenbindend element meer heeft, zoals de ISACAR-rally was, waarbij vliegvaardigheid en –veiligheid centraal staan? |
|
Historie Koninklijke Dakota PH-PBA “Prinses Amalia”
24 maart 1945 “Operation Varsity”
Nu met Britse parachutisten aan boord die werden ingezet bij het oversteken van de Rijn, Duitsland in. Dit was 1 van de paar duizend vliegtuigen die werden ingezet in deze gezamenlijke Brits-Amerikaanse operatie. In totaal werden ruim 16.000 parachutisten gedropt: de grootste luchtlandingsoperatie ter wereld op 1 dag en 1 plaats.
1945
Einde 2e wereldoorlog, het toestel eindigt de oorlog in Oberpfaffenhoven Duitsland.
Winter 1945-1946
Prins Bernhard komt met Generaal Eisenhouwer overeen dat hij een Dakota overneemt van de Amerikaanse Luchtmacht en kiest zelf dit toestel uit.
6 februari 1946
Ingeschreven in het Nederlands Luchtvaartuigenregister door Prins Bernhard,het toestel krijgt het kleurenschema van Inspecteur-generaal der Krijgsmacht.
25 februari 1947
Overdracht aan de Nederlandse Staat en ingezet als 1e Regeringsvliegtuig.
13 november 1947
Prins Bernhard slaagt glansrijk voor zijn examen op de DC-3 Dakota PH-PBA.
18 maart 1961
Na de introductie van de Fokker F27 als nieuwe Regeringsvliegtuig, inzet als calibratievliegtuig voor de Rijksluchtvaartdienst (RLD) in eigen kleurenschema.
31 juli 1975
Buiten gebruik gesteld door de RLD en aan Aviodome te beschikking gesteld.
10 maart 1982
Oprichting DDA door Anne Cor Groeneveld. Onderzoek mogelijkheden restauratie PH-PBA door DDA maar Aviodome bestuur wijst samenwerking over PH-PBA af. Toestel staat verwaarloosd buiten op Schiphol.
1983
Met hulp van KLM krijgt het toestel een grote opknapbeurt en gaat naar binnen.Het toestel krijgt een (niet-oorspronkelijke) registratie (PH-TCB) en een KLM schema.Ter compensatie van het verloren gaan van de identiteit schildert Aviodome de naam Prins Bernhard op het toestel (de PH-PBA en PH-TCB droegen deze naam nooit officieel)
1993
Laatste ISACAR Vliegrally van Prins Bernhard en afscheid als actief vlieger bij de DDA op Schiphol-Oost. De Prins viert zijn afscheid door, samen met Prins Willem Alexander een barrelroll te maken boven het DDA gebouw op Schiphol. Prinses Juliana en Anne Cor Groeneveld wachten samen met de ISACAR deelnemers de Koninklijke vliegers op.
6 oktober 1994 Comité Eresaluut Prins Bernhard
Door Generaal Droste, Martin Schröder, Commandeur Rein Zeijlemaker, Ton van Soest en Anne Cor Groeneveld wordt het “Comité Eresaluut Prins Bernhard” opgericht. De Prins krijgt een waardig afscheid als actief vlieger op de bakermat van de luchtvaart Soesterberg waar hij opnieuw aan Anne Cor Groeneveld, in aanwezigheid van Ton van Soest, vraagt om de PH-PBA te verwerven en de restauratie ter hand te nemen.
Winter 1994-1995
Tijdens ernstige ziekte van de Prins vind een haalbaarheidsonderzoek plaats. In het vroege voorjaar van 1995 presentatie van de resultaten die door de Prins in het ziekenhuis worden bekeken en als eerste actie van de Prins van zijn (enthousiaste) goedkeuring voorzien.
7 april 1995 Paleis Soestdijk
Oprichting Stichting Prins Bernhard Alpha op Paleis Soestdijk. Prins Bernhard benoemd Anne Cor Groeneveld als voorzitter, de Intendant van Koninklijk Paleis Soestdijk en Kasteel Drakenstijn Ton van Soest als vice-voorzitter, en zijn Thesaurier Rob de Nie als penningmeester.
1996 Aankoop DC-3 Dakota G-BVOL en laatste vlucht Coventry Engeland
Samen met Prins Bernhard maakt Anne Cor Groeneveld de allerlaatste vlucht van het toestel waarna een koopovereenkomst wordt getekend door de Prins en Anne Cor.De goede onderdelen dienen voor de restauratie van de PH-PBA, waarna de G-BVOL als ruilobject gaat naar Aviodrome waar het tot op heden staat geëxposeerd.
13 juni 1998
De Stichting Prins Bernhard Alpha bied het toestel ter inspectie aan, aan Prins Bernhard en Prins Willem Alexander in aanwezigheid van Mr. Pieter van Vollenhoven, de Minister van Verkeer en Waterstaat en andere hoogwaardigheidsbekleders.
13 november 1998
ZKH Prins Bernhard haalde 51 jaar geleden zijn Dakota brevet en op deze dag vind de officiële ingebruikstelling plaats van de PH-PBA met Prins Bernhard, Prins Willem Alexander, Mr. Pieter van Vollenhoven, de Minister en Bevelhebbers in het kleurenschema Inspecteur-generaal der Krijgsmacht.
7 december 2003 geboorte Prinses Amalia
2003-2004
De DDA laat het toestel aanpassen naar de certificatienormen voor commercieel passagiersvervoer, het onderhoud, de vluchten en ook de training van bemanningen worden uitgevoerd onder de stringente regels van de JAA en later EASA.
2004 Overleg en toestemming naamgeving “Prinses Amalia”
In de zomer van 2004 hebben Anne Cor Groeneveld en Ton van Soest overleg met Prins Bernhard over naamgeving van de PH-PBA. Hij reageert enthousiast. 11 augustus 2004 verzoek aan de Koninklijke Familie en al op 16 augustus 2004 toestemming.
1 december 2004 overlijden Prins Bernhard (29-6-1911)
13 november 2006 “Pioneers in Aviation”.
KLM herdenkt dat 70 jaar geleden de Dakota werd geïntroduceerd met een herhaling van de vlucht naar Parijs. KLM en Air France directieleden vliegen gezamenlijk met de PH-PBA van Parijs naar Schiphol. Het toestel is in KLM-Air France kleurenschema gebracht
31 juli 2007
Tijdens de Texel Airshow tekenen Peter Hartman (KLM) en Anne Cor Groeneveld (DDA) een overeenkomst over de ondersteuning KLM voor de PH-PBA
7 december 2010 Verjaardag Prinses Amalia, naamgeving “Prinses Amalia”
Peter Hartman President-directeur van de KLM besluit, als sponsor van de PH-PBA, dat luchtvaartpioniers Martin Schröder en Anne Cor Groeneveld de doop zullen doen van de “Prinses Amalia”. Het nieuwe kleurenschema is een KLM retro kleurenschema.
24 maart 1945 “Operation Varsity”
Nu met Britse parachutisten aan boord die werden ingezet bij het oversteken van de Rijn, Duitsland in. Dit was 1 van de paar duizend vliegtuigen die werden ingezet in deze gezamenlijke Brits-Amerikaanse operatie. In totaal werden ruim 16.000 parachutisten gedropt: de grootste luchtlandingsoperatie ter wereld op 1 dag en 1 plaats.
1945
Einde 2e wereldoorlog, het toestel eindigt de oorlog in Oberpfaffenhoven Duitsland.
Winter 1945-1946
Prins Bernhard komt met Generaal Eisenhouwer overeen dat hij een Dakota overneemt van de Amerikaanse Luchtmacht en kiest zelf dit toestel uit.
6 februari 1946
Ingeschreven in het Nederlands Luchtvaartuigenregister door Prins Bernhard,het toestel krijgt het kleurenschema van Inspecteur-generaal der Krijgsmacht.
25 februari 1947
Overdracht aan de Nederlandse Staat en ingezet als 1e Regeringsvliegtuig.
13 november 1947
Prins Bernhard slaagt glansrijk voor zijn examen op de DC-3 Dakota PH-PBA.
18 maart 1961
Na de introductie van de Fokker F27 als nieuwe Regeringsvliegtuig, inzet als calibratievliegtuig voor de Rijksluchtvaartdienst (RLD) in eigen kleurenschema.
31 juli 1975
Buiten gebruik gesteld door de RLD en aan Aviodome te beschikking gesteld.
10 maart 1982
Oprichting DDA door Anne Cor Groeneveld. Onderzoek mogelijkheden restauratie PH-PBA door DDA maar Aviodome bestuur wijst samenwerking over PH-PBA af. Toestel staat verwaarloosd buiten op Schiphol.
1983
Met hulp van KLM krijgt het toestel een grote opknapbeurt en gaat naar binnen.Het toestel krijgt een (niet-oorspronkelijke) registratie (PH-TCB) en een KLM schema.Ter compensatie van het verloren gaan van de identiteit schildert Aviodome de naam Prins Bernhard op het toestel (de PH-PBA en PH-TCB droegen deze naam nooit officieel)
1993
Laatste ISACAR Vliegrally van Prins Bernhard en afscheid als actief vlieger bij de DDA op Schiphol-Oost. De Prins viert zijn afscheid door, samen met Prins Willem Alexander een barrelroll te maken boven het DDA gebouw op Schiphol. Prinses Juliana en Anne Cor Groeneveld wachten samen met de ISACAR deelnemers de Koninklijke vliegers op.
6 oktober 1994 Comité Eresaluut Prins Bernhard
Door Generaal Droste, Martin Schröder, Commandeur Rein Zeijlemaker, Ton van Soest en Anne Cor Groeneveld wordt het “Comité Eresaluut Prins Bernhard” opgericht. De Prins krijgt een waardig afscheid als actief vlieger op de bakermat van de luchtvaart Soesterberg waar hij opnieuw aan Anne Cor Groeneveld, in aanwezigheid van Ton van Soest, vraagt om de PH-PBA te verwerven en de restauratie ter hand te nemen.
Winter 1994-1995
Tijdens ernstige ziekte van de Prins vind een haalbaarheidsonderzoek plaats. In het vroege voorjaar van 1995 presentatie van de resultaten die door de Prins in het ziekenhuis worden bekeken en als eerste actie van de Prins van zijn (enthousiaste) goedkeuring voorzien.
7 april 1995 Paleis Soestdijk
Oprichting Stichting Prins Bernhard Alpha op Paleis Soestdijk. Prins Bernhard benoemd Anne Cor Groeneveld als voorzitter, de Intendant van Koninklijk Paleis Soestdijk en Kasteel Drakenstijn Ton van Soest als vice-voorzitter, en zijn Thesaurier Rob de Nie als penningmeester.
1996 Aankoop DC-3 Dakota G-BVOL en laatste vlucht Coventry Engeland
Samen met Prins Bernhard maakt Anne Cor Groeneveld de allerlaatste vlucht van het toestel waarna een koopovereenkomst wordt getekend door de Prins en Anne Cor.De goede onderdelen dienen voor de restauratie van de PH-PBA, waarna de G-BVOL als ruilobject gaat naar Aviodrome waar het tot op heden staat geëxposeerd.
13 juni 1998
De Stichting Prins Bernhard Alpha bied het toestel ter inspectie aan, aan Prins Bernhard en Prins Willem Alexander in aanwezigheid van Mr. Pieter van Vollenhoven, de Minister van Verkeer en Waterstaat en andere hoogwaardigheidsbekleders.
13 november 1998
ZKH Prins Bernhard haalde 51 jaar geleden zijn Dakota brevet en op deze dag vind de officiële ingebruikstelling plaats van de PH-PBA met Prins Bernhard, Prins Willem Alexander, Mr. Pieter van Vollenhoven, de Minister en Bevelhebbers in het kleurenschema Inspecteur-generaal der Krijgsmacht.
7 december 2003 geboorte Prinses Amalia
2003-2004
De DDA laat het toestel aanpassen naar de certificatienormen voor commercieel passagiersvervoer, het onderhoud, de vluchten en ook de training van bemanningen worden uitgevoerd onder de stringente regels van de JAA en later EASA.
2004 Overleg en toestemming naamgeving “Prinses Amalia”
In de zomer van 2004 hebben Anne Cor Groeneveld en Ton van Soest overleg met Prins Bernhard over naamgeving van de PH-PBA. Hij reageert enthousiast. 11 augustus 2004 verzoek aan de Koninklijke Familie en al op 16 augustus 2004 toestemming.
1 december 2004 overlijden Prins Bernhard (29-6-1911)
13 november 2006 “Pioneers in Aviation”.
KLM herdenkt dat 70 jaar geleden de Dakota werd geïntroduceerd met een herhaling van de vlucht naar Parijs. KLM en Air France directieleden vliegen gezamenlijk met de PH-PBA van Parijs naar Schiphol. Het toestel is in KLM-Air France kleurenschema gebracht
31 juli 2007
Tijdens de Texel Airshow tekenen Peter Hartman (KLM) en Anne Cor Groeneveld (DDA) een overeenkomst over de ondersteuning KLM voor de PH-PBA
7 december 2010 Verjaardag Prinses Amalia, naamgeving “Prinses Amalia”
Peter Hartman President-directeur van de KLM besluit, als sponsor van de PH-PBA, dat luchtvaartpioniers Martin Schröder en Anne Cor Groeneveld de doop zullen doen van de “Prinses Amalia”. Het nieuwe kleurenschema is een KLM retro kleurenschema.