Interessante ontwikkelingen op Luchtsportcentrum Hoogeveen
Eerste Provinciale Luchthavenbesluit voor Airport Hoogeveen
Per 1 maart nieuwe havenmeester èn mogelijkheid tot tanken Mogas (98)
Airport Hoogeveen blijft een dynamisch vliegveld. Nu de GA op Groningen Airport Eelde steeds meer onder druk komt te staan (denk aan het vol zijn van de geluidscontouren begin 2011), is het maar goed dat er in Noord-Nederland een vliegveld als Hoogeveen is. Onlangs werd het eerste officiële Provinciale Luchthavenbesluit op vliegveld Hoogeveen getekend. Hoogeveen ligt daarmee meer dan een jaar voor op de andere vliegvelden.
Per 1 maart treedt Roel Sloots aan als nieuwe havenmeester. Hij volgt de alom geprezen Cor Cruijff op, die het na 22 jaar welletjes vindt. Cruijff blijft echter beschikbaar als side-kick van Sloots. En… per 15 maart 2012 mogelijkheid tot tanken van Mogas (98).
Tekst Gerrit Brand
Fotografie Suhaila Sahmarani 'Ik werd destijds nog aangesteld als havenmeester met goedkeuring van de minister van Verkeer & Waterstaat,’ begint Cor Cruijff. ‘Nu is dat allemaal een stuk vereenvoudigd.’ Roel Sloots hoefde slechts aangemeld te worden bij de ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport), de nieuwe benaming van IVW (wat was er eigenlijk mis met de term Inspectie Verkeer en Waterstaat?). Cruijff en Sloots proberen duidelijk te maken hoe het tegenwoordig allemaal in elkaar steekt qua wet- en regelgeving met betrekking tot een vliegveld als Hoogeveen. ‘De verantwoordelijkheid voor de regionale velden is overgeheveld van de rijksoverheid naar de provincies,’ legt Cruijff uit. ‘Dat geldt voor velden als Hoogeveen, Teuge en dergelijke, maar niet voor Schiphol of Eelde, die als nationale luchthavens beschouwd worden.’ De vraag is of dit nu goed of slecht is voor de velden die onder provinciaal toezicht staan. ‘Op zich maakt het niets uit,’ aldus Cor Cruijff. ‘het kan zelfs een voordeel zijn omdat beslissingen omtrent het veld dichterbij huis worden genomen. De Provincie gaat nu bijvoorbeeld over geluid en heeft dan ook het recht bepaalde kisten (die te veel geluid produceren) te weigeren. Maar wij proberen hier in Hoogeveen problemen altijd voor te zijn.’ ILT blijft overigens verantwoordelijk voor de veiligheid en het gebruik van de velden. Er vindt een jaarlijkse audit plaats, waarbij er gekeken wordt in hoeverre alle gebruikers veilig gebruik kunnen maken van het veld. Daarbij moet men denken aan de gemotoriseerde luchtvaart, maar ook zweefvliegers, parachutisten en dergelijke. ‘Toen ik hier kwam,’ vertelt Cruijff, ‘heb ik meteen een soort handboek geschreven, waarbij alle aspecten van het gebruik van het vliegveld aan de orde kwamen. Toen er sprake van was dat vliegvelden gecertificeerd moesten worden, waren wij er dan ook eigenlijk meteen klaar voor. Hoogeveen was eerder gecertificeerd dan Schiphol.’ Cor Cruijff is een oud-marinevlieger. Hij vloog in zijn jonge jaren nog op Neerlands trots, vliegdekschip Karel Doorman. Met een Grumman Tracker. Later vloog hij met Neptunes en de Orion. Roel Sloots heeft al sinds 1988 een vliegbrevet. Hij woont op een nautical mile afstand van het vliegveld, vliegt dus veel en vaak op Hoogeveen en kent het veld als zijn spreekwoordelijke broekzak. Hij werd ooit bij AeroNoord opgeleid. Sloots is overigens vlieginstructeur bij vliegclub AviaNoord op Eelde. ‘Ik heb echt zin in deze job,’ zegt Sloots. ‘Je zou bijna kunnen stellen dat Hoogeveen klaar is voor de toekomst.’ Was er de afgelopen periode nog sprake van dat de gemeente Hoogeveen de handen van het veld af dreigde te trekken door de erfpacht niet te verlengen, nu is de situatie zo dat de gemeente eenduidig voor de luchthaven heeft gekozen. Van gemeentezijde heeft men duidelijk gesteld dat een vliegveld binnen de gemeentegrenzen uniek is en een asset die gekoesterd moet worden. De gemeente heeft aangeboden de erfpacht weer met dertig jaar te verlengen. De erfpachtcanon is wel (heel) stevig verhoogd. ‘Wel is het zo,’ aldus Sloots, ‘dat we moeten werken aan meer verkeer op het veld. Het aantal vliegbewegingen is, zeker als je het vergelijkt met tien jaar geleden, afgenomen. We kunnen dus nog wel wat extra vliegbewegingen gebruiken. We hebben de MLA-wereld en de omringende vliegscholen laten weten dat ze welkom zijn. Het aantal vliegbewegingen dat is toegestaan op Hoogeveen ligt op 26.000 op jaarbasis (dat zijn 13.000 landingen). Het is allemaal wat ingewikkeld wat de geluidscontour betreft omdat die in categorieën is ingedeeld, waarbij elke (gewichts)categorie verhoudingsgewijs meer of minder meetelt, maar we kunnen nog minstens 3000 landingen per jaar erbij hebben.’ MOGAS EN OPENINGSTIJDEN ‘Een belangrijke investering voor vliegveld Hoogeveen is het plaatsen van drie nieuwe pompinstallaties, waarbij naast Jet A1 en Avgas ook per 15 maart het tanken van Mogas (98) mogelijk is’; aldus Henny van Koot, bestuursvoorzitter van de Stichting Vliegveld Hoogeveen. ‘Het betaalsysteem wordt volledig geautomatiseerd waarbij iedereen met een pinpas of creditcard kan betalen en de havendienst ontlast wordt van de administratieve rompslomp bij contante betalingen. De pompsnelheid wordt aangepast, zodat men met 40 of 80 liter per minuut kan tanken. De piloten van de grotere vliegtuigen of helikopters kunnen zo sneller hun tank vol maken. Op Eelde wil men absoluut geen Mogas leveren. We denken dan ook dat heel wat GA-vliegtuigen die op Mogas mogen vliegen op vliegveld Hoogeveen zullen komen tanken.’ ‘De komende periode zal het bestuur zich ook beraden op de huidige openingstijden van het vliegveld. Ten opzichte van andere groene velden is onze dagelijkse openingstijd korter. Van april tot oktober van 09:00 tot 19:00 uur en in de overige maanden van 10:00 tot sunset’, aldus van Koot. Sloots wil ook nog wel iets kwijt over het aantal klachten inzake geluidsoverlast. ‘Die zijn nagenoeg nihil. De enkele klacht die er per jaar is, is ook nog veelal het gevolg van vliegtuigen die niet van of naar Vliegveld Hoogeveen vliegen.’ Cruijff: ‘Toen ik hier begon hadden we 250 klachten per jaar. Ik ben al die mensen gaan bezoeken, heb uitgezocht wat er aan de hand was. We houden heel veel rekening met de omwonenden.’ Sloots: ‘De reden dat we de dagelijkse openingstijden kort houden is dat we niet willen dat het aantal klachten toeneemt. De openstellingstijden van het veld moeten in evenwicht zijn met de wensen van de omgeving.’ De kwaliteit van het veld wordt verbeterd door het verder egaliseren van de oneffenheden. De noordelijke helft van de landingsbaan is al gereed. In het voorjaar wordt de zuidelijke helft grondig aangepakt. Zoals gezegd ontving vliegveld Hoogeveen half januari het eerste officiële Provinciale Luchthavenbesluit van Nederland. Dat betekent dat men een nieuw luchthaven veiligheidscertificaat heeft gekregen dat weer 5 jaar geldig is. Hoogeveen is klaar voor de toekomst. Een prachtig groen veld, een luchtsportscentrum met veel toekomstperspectieven. Vliegveld Hoogeveen heeft nog diverse mogelijkheden tot stalling van vliegtuigen en het plaatsen van hangaars. |
In het weekeinde van Hemelvaart vindt de jaarlijkse Wings & Wheels al weer voor de negende keer plaats.
Dit is een gezellig evenement met vliegende en rijdende oldtimers, een demonstratie van de op EHHO gestationeerde Seagull Formation met vier Piaggio 149 D's, legermaterieel van Keep them Rolling en diverse kraampjes |