Lelystad Airport, 20 januari 2022 – De vliegschool Zelf Vliegen op Lelystad Airport voegt twee nieuwe opleidingen aan zijn portfolio toe: de opleiding voor een Night Rating en voor de Multi Engine Instrument Rating worden geïntroduceerd op een bijzonder moment, waarop niet alleen wordt gevierd dat de familie Driessen 40 jaar geleden een vliegschool begon, maar ook terwijl Zelf Vliegen een flinke moderniseringsslag maakt vanaf een nieuwe locatie op Lelystad Airport.

40 Jaar
Zelf Vliegen bestaat onder zijn huidige naam sinds 2006 maar kwam voort uit de vliegschool van Rob Driessen sr. die precies veertig jaar geleden, op 20 januari 1982, op vliegveld Lelystad van start ging. Op die dag werd het eerste vliegtuig van de vliegschool, een Solar Wing Typhoon microlight met registratie PH-1A8, in het Nederlands luchtvaartuigregister ingeschreven.
Nieuw adres
In de jaren daarna zouden er nog zo´n 100 vliegtuigen worden aangekocht. De meeste van deze vliegtuigen werden geïmporteerd voor klanten in Nederland en omliggende landen. Maar enkele tientallen microlights werden voor kortere of langere tijd gebruikt voor opleidingen van de vliegschool. Vanaf 2010 werden er ook zwaardere vliegtuigen dan microlights in gebruik genomen en werden er meer opleidingen gegeven. Zo werden de LAPL- en PPL-opleidingen aan het aanbod toegevoegd.
Inmiddels wordt Zelf Vliegen al vele jaren geleid door operationeel manager Angelique Buitenhuis en managing partner en instructeur Eddie Driessen. In december 2021 verhuisde Zelf Vliegen naar een nieuw adres op Lelystad Airport: Emoeweg 4, onmiddellijk naast het vliegtuigplatform en de verkeerstoren. Dat was ondermeer noodzakelijk omdat Zelf Vliegen inmiddels de praktijkopleiding was gaan verzorgen voor de opleiding van professionele piloten in het kader van het Transavia Airline Pilot Program.
Multi Engine Instrument Rating
Voor de nieuwe opleiding voor de Multi Engine Instrument Rating (ME-IR) wordt gebruik gemaakt van de tweemotorige Tecnam P2006T van Zelf Vliegen. Met deze Class Rating mag men in een meermotorig vliegtuig vliegen in z.g. ´Instrument Meteorological Conditions´ (IMC) in een gecontroleerd luchtruim. Deze opleiding is bijvoorbeeld interessant voor piloten die hun hobby in een professionele richting willen sturen.
Night Rating
Naast de Multi Engine Instrument Rating is ook de opleiding voor de Night Rating nieuw bij Zelf Vliegen. Met de Night Rating, of Nachtkwalificatie, mag je ook ´s nachts – of buiten de Uniforme Daglicht Periode (UDP) - een vliegtuig besturen bij visuele condities. Daarmee worden de mogelijkheden om te vliegen aanzienlijk verruimd. Houders van LAPL- en PPL-brevetten kunnen aan een opleiding voor een Night Rating deelnemen. Meer informatie over deze nieuwe class ratings en over de andere opleidingen van Zelf Vliegen zijn te vinden op www.zelfvliegen.nl.
Zelf Vliegen bestaat onder zijn huidige naam sinds 2006 maar kwam voort uit de vliegschool van Rob Driessen sr. die precies veertig jaar geleden, op 20 januari 1982, op vliegveld Lelystad van start ging. Op die dag werd het eerste vliegtuig van de vliegschool, een Solar Wing Typhoon microlight met registratie PH-1A8, in het Nederlands luchtvaartuigregister ingeschreven.
Nieuw adres
In de jaren daarna zouden er nog zo´n 100 vliegtuigen worden aangekocht. De meeste van deze vliegtuigen werden geïmporteerd voor klanten in Nederland en omliggende landen. Maar enkele tientallen microlights werden voor kortere of langere tijd gebruikt voor opleidingen van de vliegschool. Vanaf 2010 werden er ook zwaardere vliegtuigen dan microlights in gebruik genomen en werden er meer opleidingen gegeven. Zo werden de LAPL- en PPL-opleidingen aan het aanbod toegevoegd.
Inmiddels wordt Zelf Vliegen al vele jaren geleid door operationeel manager Angelique Buitenhuis en managing partner en instructeur Eddie Driessen. In december 2021 verhuisde Zelf Vliegen naar een nieuw adres op Lelystad Airport: Emoeweg 4, onmiddellijk naast het vliegtuigplatform en de verkeerstoren. Dat was ondermeer noodzakelijk omdat Zelf Vliegen inmiddels de praktijkopleiding was gaan verzorgen voor de opleiding van professionele piloten in het kader van het Transavia Airline Pilot Program.
Multi Engine Instrument Rating
Voor de nieuwe opleiding voor de Multi Engine Instrument Rating (ME-IR) wordt gebruik gemaakt van de tweemotorige Tecnam P2006T van Zelf Vliegen. Met deze Class Rating mag men in een meermotorig vliegtuig vliegen in z.g. ´Instrument Meteorological Conditions´ (IMC) in een gecontroleerd luchtruim. Deze opleiding is bijvoorbeeld interessant voor piloten die hun hobby in een professionele richting willen sturen.
Night Rating
Naast de Multi Engine Instrument Rating is ook de opleiding voor de Night Rating nieuw bij Zelf Vliegen. Met de Night Rating, of Nachtkwalificatie, mag je ook ´s nachts – of buiten de Uniforme Daglicht Periode (UDP) - een vliegtuig besturen bij visuele condities. Daarmee worden de mogelijkheden om te vliegen aanzienlijk verruimd. Houders van LAPL- en PPL-brevetten kunnen aan een opleiding voor een Night Rating deelnemen. Meer informatie over deze nieuwe class ratings en over de andere opleidingen van Zelf Vliegen zijn te vinden op www.zelfvliegen.nl.