AVIAZINE
Tel:   031 (6) 50831893
  • Avia zine
    • reportages >
      • foto's >
        • Oostwold airshow 2013
        • Fly-in Texel
        • foto-archief
        • Foto's Aero Friedrichshafen 2011
      • The Pal-V
      • Havenmeester EHHO
      • Onderhoud MLA's
    • Nieuws >
      • 5th Texel Fly-In 2013
      • Herman Conens
      • Nationaal Lucht
      • agenda
  • For pilots only
    • Luchtsportcongres 2013
    • flight preparation
    • flight safety
    • travel features
    • airfields >
      • Amsterdam Schiphol
      • Rotterdam Airport
      • Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium
      • Groningen Airport Eelde >
        • Baanverlenging
    • All-In Aviation >
      • NVL Symposium, Eindhoven
    • vliegclubs
    • vliegscholen >
      • Vliegopleidingen
    • milestones
    • useful information
  • Tests
    • Honda jet
  • Historical
    • Wings, Wheels & Google
    • Antonov
    • BAT FK 23 Bantam
    • DDA
    • F-86 K Sabre
    • Hawker Hunter
    • Lancaster
    • Volkel
    • Piper Comanche
    • THE DUTCH YAK 3U
    • Video
  • Aviazine TV
    • The Breitling Dragon
    • Animatie luchtruimvisie
    • Hawker Hunter ( Gerrit Jacobs)
  • Watches
    • HAMILTON >
      • HAMILTON KHAKI NAVY SUB AUTO CHRONO
    • Kalender 2013
    • MontBlanc
    • Stowa
  • Boeken
    • Hans Swellengrebel
    • Hans Wiesman
    • Sikko Hoekzema
    • Frank Versteegh
  • contact
  • schrijf voor ons
  • adverteren
  • GRAN TURISMO

Veiliger amateur-gebruik mogelijk door behalen van DroneBewijs

9/26/2018

0 Comments

 
Picture
Voorbeeld DroneBewijs
Bijna-ongelukken en overtredingen drones door gebrek aan regelkennis

​
De aanschaf van drones voor hobbygebruik neemt ieder jaar toe. Alleen al in Nederland zijn naar schatting bijna 100.000 hobbydrones aan consumenten verkocht. Het gevolg is dat ook het aantal bijna-ongelukken en overtredingen toeneemt, zo blijkt uit cijfers van de Inspectie Leefomgeving & Transport. Vanuit Europa zullen hier op afzienbare termijn regels voor komen, maar tot die tijd wacht Nederland met maatregelen waardoor onduidelijkheid blijft. Toch wil het grootste deel van de drone gebruikers in Nederland best volgens de regels vliegen. Alleen zijn deze regels onbekend en verspreid over verschillende domeinen. Daarom is er nu het DroneBewijs.eu dat alles samenbrengt en zorgt voor een goede kennisbasis om volgens de regels te kunnen vliegen.
“Iedereen wil een veilig luchtruim. Van professionele verkeersvliegers tot amateurgebruikers. Daarom komt de drone-community nu zelf met een training om de problemen en misverstanden op te lossen. Want wat zijn de regels? Een deel van die regels komt uit de luchtvaart, een ander deel uit natuurbeheer, privacy regelgeving en gedragscodes. Voor de amateur dronepiloten is het daarom niet altijd gemakkelijk om te weten wat wel en niet mag,” aldus Sander Starreveld initiatiefnemer van DroneBewijs.eu en zelf piloot. “Bestaande trainingen en examens zijn vooral gericht op de professionele drone piloot en relatief duur. Er is daarom al geruime tijd vraag vanuit de drone community, luchtvaart en hulpdiensten naar een omvattende, betaalbare en bruikbare opleiding voor amateur drone piloten.”

Het initiatief wordt gesteund door Darpas, de professionele branchevereniging voor dronepiloten. Voorzitter Rob van Nieuwland: ”Het is bijzonder dat zonder opleiding of minimum kennisniveau van alles is toegestaan, terwijl professionele dronepiloten een boekwerk van 120 pagina’s moeten kennen. Daarom ben ik blij dat de theorie nu ook voor amateurs makkelijk beschikbaar is. Dit loopt vooruit op Europese regels en laat zien dat mensen verantwoordelijkheid nemen voor hun drone.”

Theorie en DroneBewijs
Het DroneBewijs bestaat uit een trainingsvideo, lesboek en een aantal vragen op het online trainingsplatform van Drone Flight Academy. De training duurt ongeveer een uur en is op ieder gewenst moment te doen. In een video worden op een leuke en praktische manier de belangrijkste veiligheidsregels behandeld. Daarnaast leert men onder andere wat te doen bij bijvoorbeeld een laagvliegende traumahelikopter of een omstander die plotseling een discussie over privacy begint. In het lesboek zijn antwoorden op vragen en tips van professionals te vinden. 
​
Nadat alle stof is doorgenomen wordt online een aantal vragen gesteld om de kennis te testen. Na afloop ontvangt de deelnemer het DroneBewijs. Op deze pas staan de naam en een pasfoto van de dronepiloot. Hierdoor is het DroneBewijs makkelijk te gebruiken om te laten zien dat de cursist een opleiding gevolgd heeft als amateur dronepiloot. Bezitters van het DroneBewijs houden toegang tot het online platform. Dat is gemakkelijk en interessant omdat de training wordt aangepast wanneer straks de Europese regels voor amateur drone piloten van kracht worden in Nederland.
​

0 Comments



Leave a Reply.

    AVIAZINE

    Aviazine wil een onafhankelijke spreekbuis en bron van informatie zijn voor de General Aviation. Dat wil zeggen voor mensen die zelf vliegen, maar ook voor mensen die de luchtvaart een warm hart toe dragen of er zelfs regelrecht verliefd op zijn.

    We zijn aanwezig op Facebook, Twitter en Instagram

    Archives

    March 2023
    January 2022
    March 2021
    June 2020
    April 2020
    February 2020
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    August 2019
    April 2019
    November 2018
    September 2018
    August 2018
    April 2018
    February 2018
    October 2017
    September 2017
    July 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    June 2015
    April 2015

    Categories

    All

    RSS Feed


Aviazine Officiële Website Copyright © AVIAZINE.NL rights reserved. 
AVIAZINE.NL Website is NOT responsible for any external link on the website
Powered by: Uitgeverij Nobelman

Contact


Uitgeverij Nobelman
Emdenweg 3
9723 TA Groningen
Tel:            031 (6) 50831893
e-mail :      aviazine@live.nl
Links

www.brand-communications.nl
www.executivemagazine.nl
www.granturismomagazine.nl
www.kunstkrant.nl
www.nobelman.nl
www.stadmagazine.nl