Tekst Gerrit Brand
Fotografie Suhaila Sahmarani
De grote luchtvaarttentoonstelling AERO 2017 Friedrichshafen vond dit jaar voor de 25ste keer plaats. Met meer dan 700 exposanten was de hele General Aviation gemeenschap van Europa in ruime mate vertegenwoordigd. Je kunt het zo gek niet bedenken op luchtvaartgebied of het was wel te vinden op AERO 2017. Van ultralight en zweefvliegtuig tot een- en meermotorige vliegtuigen, personal jets en business jets aan toe. Alle merken gaven acte de présence.
Passie voor de vliegerij staat echter bij iedereen die de AERO bezoekt voorop. Het enthousiasme druipt er bij iedereen vanaf: oog voor detail, grote belangstelling voor de nieuwste technologie, producten en diensten en last but not least natuurlijk het plezier oude bekenden weer tegen te komen.
Ook wij kwamen bekenden tegen zoals Steven Middendorp uit Eelde, importeur van Cirrus en managing director van Cirrus Sales & Services. Of Ingrid Lutgerink van Tecnam Nederland die enthousiast vertelde over de Tecnam 2008. Andrei Zincenco, voorzitter van AOPA Roemenië is ook een enthousiaste Tecnam vlieger en hij toonde ons de fantastische Tecnam P 2012, een tweemotorige kist met plaats voor twee piloten en negen passagiers. De 2012 heeft in tegenstelling tot bijvoorbeeld de eveneens tweemotorige 2006 geen Rotax- maar Lycoming-motoren. Wat een stoere kist!
Het is ondoenlijk alles en iedereen op te sommen binnen het bestek van dit artikel. We zagen de mooiste vliegtuigen. Opvallend was de grote hoeveelheid MLA’s uit Oost-Europa. In landen als Tsjechië, Hongarije, Polen en Slowakije heerst een ware MLA-industrie. MLA’s of ULV’s of hoe je ze maar wilt noemen komen steeds dichterbij de ‘gewone’ motorvliegtuigen. Zeker qua prestaties en uitrusting. Je vraagt je dan ook af wat het verschil tussen motor- en MLA-vliegen dan nog is. Ook voor AOPA is dit een goede vraag. AOPA neigt ernaar om het onderscheid te willen laten vallen. In ieder geval zijn ook MLA-vliegers wat AOPA betreft volwaardige piloten die we graag in onze gelederen opnemen om ook voor hen de belangen op luchtvaartgebied te vertegenwoordigen.
Op de beurs zagen we toestellen van onder andere ATEC Aircraft uit Tsjechië, JH Aircraft uit Duitsland met de Corsair, JBM Aircraft, SEA (mooie naam die staat voor Swiss Excellence Airplanes), Shark AERO, Como Ikarus, AEROspool, ICP, Gramex en Remos en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Een aparte categorie wordt gevormd door de vliegtuigen van de toekomst. Meer nog dan de MLA’s die, ooit bedoeld om als een soort vereenvoudigde vliegtuigen te opereren om zo aan de uitgebreide eisen die overheden aan vliegtuigen stelt te ontkomen, steeds meer op de gewone vliegtuigen zijn gaan lijken, zijn de elektrisch aangedreven vliegtuigen de kisten van de toekomst. De techniek staat nog enigszins in de kinderschoenen maar zal weldra net als in de auto-industrie zo ver ontwikkeld zijn dat we het normaal vinden om met een door elektromotor aangedreven kist te gaan vliegen. Of elektriciteit nu werkelijk zo schoon is voor het milieu is overigens de vraag. Ook elektriciteit moet opgewekt worden en zo lang dat niet overal door middel van zonne- en windenergie gebeurt blijft ook elektriciteit een kwestie van CO2 de lucht insturen.
In de E-Flight-Expo hal stonden een aantal leuke kistjes. Zoals, heel opvallend, een toestel van het Zwitserse Hangar 55, dat vroeger Twister heette maar nu als elektrisch aerobatic vliegtuig onder het label van het horlogemerk Hamilton wordt ontwikkeld.
AERO 2017 had wél een paar premières te bieden. Zo toonde Tecnam de P2012 die in opdracht van het Amerikaanse Cape Air ontwikkeld werd en bedoeld is om passagiers te vervoeren van en naar de eilanden voor de Amerikaanse Noordoost kust. Cirrus toonde nieuwe varianten op de geslaagde SR 20 en 22 modellen én natuurlijk de Vision Jet waarvan we zeer onder de indruk waren. Kom, Steven Middendorp, laat dat toestel eens voorvliegen op Eelde. Pipistrel was er en presenteerde de Panthera (die eigenlijk al in 2012 klaar had moeten zijn), en men had ook een LSA meegenomen, de Virus SW 212, een geheel elektrisch vliegtuig dat in de E-flight-hal te zien was. ICP stelde de Ventura voor, die als SLA, VLA en experimental leverbaar is. Het is een kit-vliegtuig met een Lycoming IO-320 motor van 160 pk. Weegt 800 kg en kan 4 mensen transporteren. Het onvolprezen Diamond uit Oostenrijk was er natuurlijk ook met een Elektro-Diesel-Hybrid toestel, gebaseerd op de DA-40. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.
AERO 2017 was, kortom, een zeer geslaagde beurs. Of je er nu met een vliegtuig naartoe gaat (kan zonder slottijd aan te vragen) of met de auto (het is wel een eind rijden), de grootste luchtvaartbeurs van Europa blijft en een bezoek meer dan waard.