Op 27 mei 2020 kondigde het bedrijf Tecnam, dat vliegtuigen maakt, een nieuwe speler in de arena van de algemene luchtvaart aan. Met het typecertificaat dat in juli wordt verwacht, is de P2010 TDI een van de geheimste ontwikkelingsprogramma’s ooit. De aankondiging van de “P Twenty-Ten TDI” werd via het officiële YouTube-kanaal van Tecnam als livestream uitgezonden.
P2010 TDI
De P2010 is een vliegtuig met een ruim, Italiaans interieur. Door te profiteren van de hoge vleugelconfiguratie heeft het 3 toegangsdeuren, een speciale bagageruimte en verbrand het slechts 5,2 US Gal per uur. Het klinkt bijna als een droom. Maar voor de ontwikkelaars bij Tecnam is het inmiddels werkelijkheid geworden. Met een tankinhoud van 240 liter kan er meer dan 1.000nm gevlogen worden. De P2010 TDI zorgt voor meer keuzemogelijkheden bij klanten. De huidige “Twenty-Ten” is beschikbaar met drie verschillende krachtbronnen.
De P2010 TDI is opgebouwd uit zowel metaal- als compositietechnologieën. De romp en verticale vin is gemaakt van pre-peg koolstofvezels, om het maximale uit de ruimte te halen, terwijl de vleugels, staart en roer gebouwd zijn van lichtmetalen constructies.
Vliegveiligheid staat voorop in de nieuwste certificeringsvereisten, gevolgd door elektrisch verstelbare, 26G-geschikte en crashbestendige stoelen. Met de Garmin® G1000® NXi glazen cockpit en GFCTM 700-stuurautomaat, die volledig geïntegreerd en afgestemd zijn op de ContinentalTM CD-170, volledige FADEC en éénhendel motor, is de vliegervaring ultiem te noemen.
Jet/ dieselmotor van Continental
De 170pk Jet/ dieselmotor van Continental biedt vlieggemak met één hendel, dit in combinatie met elektronische motorbewaking en overtallig veel veiligheidsvoorzieningen. De CD-170 is het nieuwste ontwerp van de CD-100 serie en ook de motor met het hoogste vermogen. De motorserie heeft zich bewezen met meer dan 6000 geleverde motoren en meer dan 7,1 miljoen vlieguren.
“De P2010 blijft een modern vliegtuig, voor zowel vliegscholen als particuliere eigenaren”, verteld Paolo Pacale, CEO van Tecnam. “Met de Jet/ dieselmotor van Continental is de P2010 TDI gewoon het ‘ideale vliegtuig’. Een combinatie van modern, strak, groen ontwerp met consistent, robuust vermogen.
De P2010 is een vliegtuig met een ruim, Italiaans interieur. Door te profiteren van de hoge vleugelconfiguratie heeft het 3 toegangsdeuren, een speciale bagageruimte en verbrand het slechts 5,2 US Gal per uur. Het klinkt bijna als een droom. Maar voor de ontwikkelaars bij Tecnam is het inmiddels werkelijkheid geworden. Met een tankinhoud van 240 liter kan er meer dan 1.000nm gevlogen worden. De P2010 TDI zorgt voor meer keuzemogelijkheden bij klanten. De huidige “Twenty-Ten” is beschikbaar met drie verschillende krachtbronnen.
De P2010 TDI is opgebouwd uit zowel metaal- als compositietechnologieën. De romp en verticale vin is gemaakt van pre-peg koolstofvezels, om het maximale uit de ruimte te halen, terwijl de vleugels, staart en roer gebouwd zijn van lichtmetalen constructies.
Vliegveiligheid staat voorop in de nieuwste certificeringsvereisten, gevolgd door elektrisch verstelbare, 26G-geschikte en crashbestendige stoelen. Met de Garmin® G1000® NXi glazen cockpit en GFCTM 700-stuurautomaat, die volledig geïntegreerd en afgestemd zijn op de ContinentalTM CD-170, volledige FADEC en éénhendel motor, is de vliegervaring ultiem te noemen.
Jet/ dieselmotor van Continental
De 170pk Jet/ dieselmotor van Continental biedt vlieggemak met één hendel, dit in combinatie met elektronische motorbewaking en overtallig veel veiligheidsvoorzieningen. De CD-170 is het nieuwste ontwerp van de CD-100 serie en ook de motor met het hoogste vermogen. De motorserie heeft zich bewezen met meer dan 6000 geleverde motoren en meer dan 7,1 miljoen vlieguren.
“De P2010 blijft een modern vliegtuig, voor zowel vliegscholen als particuliere eigenaren”, verteld Paolo Pacale, CEO van Tecnam. “Met de Jet/ dieselmotor van Continental is de P2010 TDI gewoon het ‘ideale vliegtuig’. Een combinatie van modern, strak, groen ontwerp met consistent, robuust vermogen.