AVIAZINE
Tel:   031 (6) 50831893
  • Avia zine
    • reportages >
      • foto's >
        • Oostwold airshow 2013
        • Fly-in Texel
        • foto-archief
        • Foto's Aero Friedrichshafen 2011
      • The Pal-V
      • Havenmeester EHHO
      • Onderhoud MLA's
    • Nieuws >
      • 5th Texel Fly-In 2013
      • Herman Conens
      • Nationaal Lucht
      • agenda
  • For pilots only
    • Luchtsportcongres 2013
    • flight preparation
    • flight safety
    • travel features
    • airfields >
      • Amsterdam Schiphol
      • Rotterdam Airport
      • Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium
      • Groningen Airport Eelde >
        • Baanverlenging
    • All-In Aviation >
      • NVL Symposium, Eindhoven
    • vliegclubs
    • vliegscholen >
      • Vliegopleidingen
    • milestones
    • useful information
  • Tests
    • Honda jet
  • Historical
    • Wings, Wheels & Google
    • Antonov
    • BAT FK 23 Bantam
    • DDA
    • F-86 K Sabre
    • Hawker Hunter
    • Lancaster
    • Volkel
    • Piper Comanche
    • THE DUTCH YAK 3U
    • Video
  • Aviazine TV
    • The Breitling Dragon
    • Animatie luchtruimvisie
    • Hawker Hunter ( Gerrit Jacobs)
  • Watches
    • HAMILTON >
      • HAMILTON KHAKI NAVY SUB AUTO CHRONO
    • Kalender 2013
    • MontBlanc
    • Stowa
  • Boeken
    • Frank Versteegh
    • Hans Swellengrebel
    • Hans Wiesman
    • Sikko Hoekzema
  • contact
  • schrijf voor ons
  • adverteren
  • GRAN TURISMO

​Oudste Fokker F-28 moet gered worden!

11/8/2018

0 Comments

 
Picture
​Op een Afrikaans vliegveld staat al 16 jaar een iconisch Nederlands vliegtuig in de hete zon weg te kwijnen; de oudste nog bestaande Fokker F-28 Fellowship met de registratie PH-MOL. Nu de plaatselijke vliegveldautoriteiten besloten hebben dat de internationale luchthaven van Bamako in Mali een opknapbeurt moet hebben om mee te gaan in de vaart der volkeren dreigt de Fokker ten prooi te vallen aan de slopershamer. Dat moet voorkomen worden!
De Fokker F-28 was, begin 60-er jaren, een revolutionair vliegtuig; het was relatief klein (55-65 passagiers), had pijlvleugels, twee motoren in de staart, was voor een deel gelijmd, had een moderne overzichtelijke cockpit en kon tegen een stootje met een stevig onderstel. Bovendien was de Fokker-directie ervan overtuigd dat dit vliegtuig alleen maar gebouwd kon worden in een Europese samenwerking omdat de kosten voor ontwikkeling en productie te hoog waren voor Fokker om alleen te dragen.

De PH-MOL heeft een uniek verhaal; het is de eerste productiemachine van een serie van 243 stuks. Het vliegtuig is altijd eigendom gebleven van de Fokkerfabriek en werd aan elke maatschappij verhuurd die tijdelijk een extra vliegtuig nodig had. In de tijd dat het vliegtuig niet verhuurd werd deed het allerlei testen voor de fabriek om de F-28 steeds beter te maken. Mooi detail is dat de verflaag op het vliegtuig in Mali bestaat uit 20 lagen; omdat het vliegtuig steeds snel in andere kleuren gespoten moest worden was er geen tijd om de oude laag te verwijderen…. De F-28 is de basis geweest voor het laatste succesvolle vliegtuig dat Fokker gebouwd heeft; de Fokker 70 (afgelopen jaar zijn, na 23 jaar trouwe dienst, de laatste Fokker 70’s bij de KLM uit dienst genomen). 

In 2008 werd eerder een poging gedaan om het vliegtuig te repatriëren. Helaas lukte het toen niet om het vliegtuig terug te brengen naar Nederland. Deze keer, in het jaar dat het vliegtuig 50 jaar oud is, moet het lukken.  
      
Drie organisaties hebben de handen ineen geslagen om de operatie uit te voeren; de Stichting Fokker Heritage Trust (eigenaar van al het historische Fokker Erfgoed dat men in 1996 met publieke steun overnam van de Fokker-curatoren), de Stichting Fokker Erfgoed (een vriendenstichting van veel oud-Fokkerwerknemers en Fokker-enthousiastelingen) én het net geopende Nederlandse Transport Museum in Nieuw-Vennep (een museum waarin 16 stichtingen die mobiel erfgoed beheren samenwerken).

In het voorjaar van 2019 moet het vliegtuig geborgen worden; met de Nederlandse ambassade, het ministerie van Defensie én vertegenwoordigers in Mali wordt samengewerkt om deze operatie succesvol uit te voeren.

Om het vliegtuig naar Nederland te brengen is ongeveer 250.000 euro nodig. Hiervoor wordt een beroep gedaan op Nationale fondsen én op particulieren. Er wordt een fondsenwervingsactie gestart. Uitgaande van eerdere succesvolle operaties met het naar Nederland halen van vliegtuigen (de ‘Uiver’ en Constellation) heeft het museum er het volste vertrouwen in dat de PH-MOL gered kan worden en uiteindelijk in een gerestaureerde staat tentoongesteld kan worden. Bezoek de website
​www.nederlandstransportmuseum.nl of www.facebook.com/NederlandsTransportMuseum/ voor meer informatie.
0 Comments



Leave a Reply.

    AVIAZINE

    Aviazine wil een onafhankelijke spreekbuis en bron van informatie zijn voor de General Aviation. Dat wil zeggen voor mensen die zelf vliegen, maar ook voor mensen die de luchtvaart een warm hart toe dragen of er zelfs regelrecht verliefd op zijn.

    We zijn aanwezig op Facebook, Twitter en Instagram

    Archives

    February 2020
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    August 2019
    April 2019
    November 2018
    September 2018
    August 2018
    April 2018
    February 2018
    October 2017
    September 2017
    July 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    June 2015
    April 2015

    Categories

    All

    RSS Feed


Aviazine Officiële Website Copyright © AVIAZINE.NL rights reserved. 
AVIAZINE.NL Website is NOT responsible for any external link on the website
Powered by: Uitgeverij Nobelman

Contact


Uitgeverij Nobelman
Emdenweg 3
9723 TA Groningen
Tel:            031 (6) 50831893
e-mail :      aviazine@live.nl
Links

www.brand-communications.nl
www.executivemagazine.nl
www.granturismomagazine.nl
www.kunstkrant.nl
www.nobelman.nl
www.stadmagazine.nl