Tekst Gerrit Brand
Fotografie Suhaila Sahmarani
Tom Kars van der Meulen had het, samen met vele vrijwilligers, weer voor elkaar gebokst en voor de negende keer een prachtige airshow in elkaar gezet op zijn eigen vliegveld Oostwold (EHOW). Het mooie weer op 4 en 5 juni j.l. werkte, in tegenstelling tot het weer van twee jaar geleden, ook mee. Zo’n dertigduizend mensen wisten de weg naar het Groningse Oostwold te vinden en genoten van een overweldigende airshow.
Tijdens de vliegshow werd enthousiast en vakkundig commentaar gegeven door Leo van der Goot en Jan Cocheret. Belangrijk, want hun commentaar droeg enorm bij aan de sfeer en begrip voor wat er te zien en te beleven viel. Niets dan lof, ook over de geluidskwaliteit op het veld.
.
Fotografie Suhaila Sahmarani
Tom Kars van der Meulen had het, samen met vele vrijwilligers, weer voor elkaar gebokst en voor de negende keer een prachtige airshow in elkaar gezet op zijn eigen vliegveld Oostwold (EHOW). Het mooie weer op 4 en 5 juni j.l. werkte, in tegenstelling tot het weer van twee jaar geleden, ook mee. Zo’n dertigduizend mensen wisten de weg naar het Groningse Oostwold te vinden en genoten van een overweldigende airshow.
Tijdens de vliegshow werd enthousiast en vakkundig commentaar gegeven door Leo van der Goot en Jan Cocheret. Belangrijk, want hun commentaar droeg enorm bij aan de sfeer en begrip voor wat er te zien en te beleven viel. Niets dan lof, ook over de geluidskwaliteit op het veld.
.
Er waren weer veel bijzondere vliegtuigen te zien. Om met een paar heel speciale te beginnen, de warbirds, een Curtiss Hawk en een Curtiss Warhawk, een Mustang en natuurlijk een Spitfire. Deze laatste, een Spitfire HF Mk.IXe uit 1944, was voorzien van een speciaal kleurenschema. Het vliegtuig had alle uiterlijke kenmerken gekregen van een Spitfire die in 1944 werd gevlogen door de Noorse Wing Commander Rolf Arne Berg. Eigenaar ‘Norwegian Spitfire Foundation’ wilde op deze manier stilstaan bij het levensverhaal van een Noorse oorlogsveteraan en oorlogsheld. De Norwegian Spitfire Foundation was op Oostwold aanwezig met een Mustang en een Spitfire en twee piloten, Eskil Amdal en Lars Ness.
Bijzonder is dat het originele exemplaar van deze Spitfire verongelukte op 3 februari 1945 tijdens een aanval op, toen nog, het Duitse vliegveld Eelde. Spitfire PV181/RAB stortte neer op een boerderij in de Koesteeg / Drift 4 in het Drentse dorp. De 27-jarige piloot Rolf Arne Berg verloor daarbij het leven. De bijzondere ‘Noorse’ Spitfire trok in Oostwold veel bekijks. Net zoals alle andere warbirds waarvan een groot aantal reeds vrijdagmiddag op Oostwold Airport neerstreek.
Zowel op zondag 4 als maandag 5 juni kwamen naast de vele historische vliegtuigen ook moderne aerobatic toestellen en verschillende beroemde formatieteams in actie. Waaronder de ‘Belgian Red Devils’, het demoteam van de Belgische Luchtmacht dat met SIAI Marchetti SF260’s vliegt. Elegante Italiaanse kisten waar fantastisch mee gevlogen werd. Daarnaast was ook het Global Stars Champion Aerobatic Team uit het Verenigd Koninkrijk aanwezig met een spectaculaire show. Het team maakt gebruik van de allernieuwste, hoogst gekwalificeerde vliegtuigen ter wereld, de EXTRA 330SC, gebouwd in Duitsland, met een Lycoming zescilinder motor die 315 pk vermogen heeft, wat de EXTRA tot een van de meest wendbare toestellen ter wereld maakt.
In 2013 kwam een O-2 Skymaster, een Cessna met twee propellers, een voor en een achter, naar Nederland. Goof Bakker en Erik Brouwer waren de initiatiefnemers en het vliegtuig is nu onderdeel van de vliegende collectie van het toekomstig Koude Oorlog Museum dat op vliegveld Teuge gerealiseerd zal worden. Met de O-2 Skymaster werd vooral gevlogen tijdens de oorlog in Vietnam.
Daarnaast zagen we ook een OV 10 Bronco, een voormalig vliegtuig van de Duitse Luftwaffe. Dit toestel werd in 1964 ontwikkeld. Een lichtbewapend verkenningsvliegtuig, hoogdekker, met ruimte voor vijf personen aan boord. Dit toestel werd door de Amerikanen zelfs nog in de jaren negentig ingezet bij de korte oorlog om Koeweit. Met zijn typische vorm en indringende geluid is de Bronco een populaire verschijning bij airshows in heel Europa.
Er waren te veel vliegtuigen om ze allemaal apart op te noemen, maar we mogen de Breitling Wingwalkers niet vergeten. De Breitling Wingwalkers maken gebruik van Boeing Stearman 75 trainingsvliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog. Twee onverschrokken dames dansen in formatie bovenop de tweedekkers. Daarmee doen ze de gouden jaren twintig herleven toen waaghalzen de VS rondtrokken met toestellen uit de Eerste Wereldoorlog, de zogenaamde barnstormers. Altijd spectaculair om te zien.
Naast het vliegprogramma waren er beide dagen verschillende randactiviteiten, waaronder de ‘Airmarket’ (met een recordaantal standhouders), optredens van ruim zeventig re-enactors, klassieke tractoren en slapstick voorstellingen van het ‘Flying Circus Theater’.
Tijdens de static show konden bezoekers vliegtuigen van dichtbij bekijken en een praatje maken met de deelnemende piloten.
Nu de Oostwold Airshow voor de negende keer werd gehouden waren veel mensen duidelijk al op de hoogte van de gang van zaken. Velen hadden camping- of visstoeltjes meegenomen, of zelfs zitzakken, en genoten heel relaxt van de show. Het aantal fotografen was niet te tellen. En wie denkt dat zo’n vliegshow typisch iets is voor mannen vergist zich, er waren minstens evenveel vrouwen die met volle teugen genoten van de vliegtuigen en wellicht ook van de stoere piloten. Veel kinderen ook. Men zegt weleens dat de belangstelling voor vliegen en vliegtuigen bij de jeugd afneemt, vanwege het gebruik van iPads, iPhones, computergames en social media, maar daar was in Oostwold in ieder geval niets van te merken. Vliegtuigen blijven bijzonder, vliegen blijft fascinerend.