AVIAZINE
Tel:   031 (6) 50831893
  • Avia zine
    • reportages >
      • foto's >
        • Oostwold airshow 2013
        • Fly-in Texel
        • foto-archief
        • Foto's Aero Friedrichshafen 2011
      • The Pal-V
      • Havenmeester EHHO
      • Onderhoud MLA's
    • Nieuws >
      • 5th Texel Fly-In 2013
      • Herman Conens
      • Nationaal Lucht
      • agenda
  • For pilots only
    • Luchtsportcongres 2013
    • flight preparation
    • flight safety
    • travel features
    • airfields >
      • Amsterdam Schiphol
      • Rotterdam Airport
      • Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium
      • Groningen Airport Eelde >
        • Baanverlenging
    • All-In Aviation >
      • NVL Symposium, Eindhoven
    • vliegclubs
    • vliegscholen >
      • Vliegopleidingen
    • milestones
    • useful information
  • Tests
    • Honda jet
  • Historical
    • Wings, Wheels & Google
    • Antonov
    • BAT FK 23 Bantam
    • DDA
    • F-86 K Sabre
    • Hawker Hunter
    • Lancaster
    • Volkel
    • Piper Comanche
    • THE DUTCH YAK 3U
    • Video
  • Aviazine TV
    • The Breitling Dragon
    • Animatie luchtruimvisie
    • Hawker Hunter ( Gerrit Jacobs)
  • Watches
    • HAMILTON >
      • HAMILTON KHAKI NAVY SUB AUTO CHRONO
    • Kalender 2013
    • MontBlanc
    • Stowa
  • Boeken
    • Hans Swellengrebel
    • Hans Wiesman
    • Sikko Hoekzema
    • Frank Versteegh
  • contact
  • schrijf voor ons
  • adverteren
  • GRAN TURISMO

Luchtvaartnota milieuorganisatie toont aan krimp luchtvaart onvermijdelijk Minister Van Nieuwenhuizen neemt alternatieve luchtvaartnota in ontvangst

10/7/2019

1 Comment

 
Picture
Schiphol airport
Eind dit jaar komt minister Van Nieuwenhuizen met een nieuwe luchtvaartnota 2020-2050. Deze vormt de basis voor de besluiten van het kabinet over groei van luchthavens, vliegroutes en belasting op vliegen. Natuur & Milieu, Greenpeace en Natuur en Milieufederatie Noord-Holland vinden dat het tijd is voor een fundamentele omslag: de luchtvaart moet passen binnen de grenzen van klimaat, natuur en gezondheid. Daarom overhandigen zij de minister vandaag een alternatieve luchtvaartnota. Het stuk is ondertekend door een brede coalitie van maatschappelijke organisaties. Gezamenlijk doen zij een dringende oproep aan de minister: krimp van de luchtvaart is onvermijdelijk.
Nieuwe realiteit
De luchtvaartsector is nu nog vrijgesteld van nationaal klimaatbeleid. Wanneer de luchtvaart op dit tempo doorgroeit, is haar uitstoot in 2050 verdubbeld. Ze stoot dan ruim twee keer zoveel uit als alle andere sectoren bij elkaar (landbouw, industrie etc.). En zit daarmee ver boven de uitstootnorm die voor de rest van Nederland geldt. Naast CO2, stoten vliegtuigen ook veel fijnstof en stikstof uit. Het RIVM berichtte deze zomer dat dit tot grote gezondheidsschade voor omwonenden van luchthavens leidt. Toch bestaan ook voor de maximale uitstoot van (ultra)fijnstof en stikstof geen normen. Marjolein Demmers, directeur Natuur & Milieu: ‘Wij roepen de minister op om harde grenzen te stellen. Er moet zo snel mogelijk een einde komen aan de uitzonderingspositie van de luchtvaart. Reizen blijft mogelijk, maar wel binnen de grenzen van het klimaat. Dat wordt de nieuwe realiteit en daarvoor dragen wij de oplossingen aan.’

Grootste luchthaven van Europa
De overheid beschermt de luchtvaart tegen belastingen en andere beperkende maatregelen, en beroept zich daarbij op het ‘economisch belang’ van onder andere Schiphol. Maar daar past relativering, zo stellen de organisaties. De bijdrage aan de economie wordt flink overschat. Er wordt onnodig veel en spotgoedkoop gevlogen, ook naar bestemmingen die bereikbaar zijn met de trein of bus. De milieuschade die dat geeft wordt niet belast. Bovendien stapt één op de drie reizigers alleen over op Schiphol en draagt daarmee nauwelijks iets bij aan de economie. Gemeten in vliegbewegingen, heeft ons kleine land inmiddels wel de grootste luchthaven van Europa. ‘Nederlanders blijven zitten met alle troep. Ook omwonenden met geluidshinder en longproblemen moeten kunnen rekenen op onze minister. De overheid moet haar zorgplicht serieus nemen’, aldus Sijas Akkerman, directeur Natuur en Milieufederatie Noord-Holland.
​
Actieagenda – op weg naar een duurzame luchtvaart
‘De impact van de luchtvaart op ons klimaat vraagt om actie’, aldus Joris Thijssen, directeur van Greenpeace. ‘We moeten realistisch zijn: de uitstoot van het vliegverkeer is gigantisch en vliegen zonder uitstoot is voorlopig nog een sprookje. We willen de aarde op een fatsoenlijke manier doorgeven aan de volgende generatie en dat betekent dat Schiphol vluchten moet schrappen.’

De nota van de milieuorganisaties - ‘Een nieuw toekomstbeeld voor luchtvaart: naar emissievrij reizen in 2050’ - omvat een actie-agenda. Gericht aan de overheid, de luchtvaartsector en bedrijven. De agenda beschrijft in concrete maatregelen en adviezen wat er nodig is om in 2050 uitstootvrij te kunnen reizen. 
  • Stel harde grenzen aan de impact die luchtvaart mag hebben op klimaat en leefomgeving.
  • Zorg voor een eerlijke prijs van vliegen.
  • Voer een Nederlandse vliegbelasting in voor personen- en goederenvervoer met een tarief dat recht doet aan de milieuschade.
  • Volumebeperking: stuur met gerichte maatregelen bij onder meer werkgevers en de reisbranche aan op minder vliegen.
  • Stimuleer onderzoek en innovatie: onder meer met een innovatiefonds en met normen die de toepassing van duurzame technologieën stimuleren.
  • Zorg voor transparantie in besluitvorming en voortgang.
  • Verbeter de toepassing van MER en MKBA en stimuleer gezamenlijke kennisontwikkeling.
  • Maak alternatieve vervoermiddelen, zoals elektrische auto, trein en bus aantrekkelijker.
  • Verbeter de Europese samenwerking voor internationale treinverbindingen.
  • Duurzaam luchtvaart- en innovatiebeleid moet hoger op de Europese agenda.

Breed maatschappelijk appèl

Initiatiefnemers zijn Natuur & Milieu, Greenpeace en Natuur en Milieufederatie Noord-Holland. Tot de ondertekenaars van de nota behoren: Better Places, Vereniging Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast Rotterdam-Airport (BTV), Jonge Klimaatbeweging, Hardt Hyperloop, LandschappenNL, Milieudefensie, MVO Nederland, de 12 Natuur en Milieufederaties, Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL), SNP Natuurreizen, Transport & Environment, Urgenda en Vogelbescherming Nederland.
1 Comment
Remnants of a Poet link
9/22/2023 02:14:58 pm

Greaat blog you have here

Reply



Leave a Reply.

    AVIAZINE

    Aviazine wil een onafhankelijke spreekbuis en bron van informatie zijn voor de General Aviation. Dat wil zeggen voor mensen die zelf vliegen, maar ook voor mensen die de luchtvaart een warm hart toe dragen of er zelfs regelrecht verliefd op zijn.

    We zijn aanwezig op Facebook, Twitter en Instagram

    Archives

    March 2023
    January 2022
    March 2021
    June 2020
    April 2020
    February 2020
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    August 2019
    April 2019
    November 2018
    September 2018
    August 2018
    April 2018
    February 2018
    October 2017
    September 2017
    July 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    June 2015
    April 2015

    Categories

    All

    RSS Feed


Aviazine Officiële Website Copyright © AVIAZINE.NL rights reserved. 
AVIAZINE.NL Website is NOT responsible for any external link on the website
Powered by: Uitgeverij Nobelman

Contact


Uitgeverij Nobelman
Emdenweg 3
9723 TA Groningen
Tel:            031 (6) 50831893
e-mail :      aviazine@live.nl
Links

www.brand-communications.nl
www.executivemagazine.nl
www.granturismomagazine.nl
www.kunstkrant.nl
www.nobelman.nl
www.stadmagazine.nl