Tekst en beeld Gerrit Brand
Op zaterdag 8 juli werd de jaarlijkse AOPA Fly-in gehouden, ditmaal op Twente Airport (EHTW). De belangstelling daarvoor was groot, meer dan 120 vliegtuigen ondernamen de tocht naar de nieuwe GA-luchthaven (tenminste daar lijkt het op) in Nederland. De deelnemers kwamen uit heel Nederland en Duitsland. Het was een schitterende, warme dag. Wij vlogen vanaf Hoogeveen met de PH-VES (een Cessna 172 met dieselmotor) naar Twente. Een half uur vliegen. Met het navigatiesysteem van SkyDemon op de iPad een fluitje van een cent. Zonder zo’n moving map is het wel even zoeken trouwens naar de verplichte meldingspunten. Niet iedereen vloog even strak van Tango naar X-Ray naar Yankee om vervolgens het circuit in te gaan.
De jaarlijkse AOPA Fly-In wordt georganiseerd door de Nederlandse tak van de Aircraft Owners & Pilot Association (AOPA), de wereldwijde vereniging van piloten en vliegtuigeigenaren in de General Aviation. Wereldwijd vertegenwoordigt AOPA ruim 400.000 piloten. Het evenement wordt jaarlijks gehouden telkens op een ander vliegveld in Nederland en is bedoeld om in een feestelijke omgeving de onderlinge banden tussen vliegers te vergroten en om kennis en ervaring te delen.
Met de keuze voor Twente vierde AOPA het feit dat Twente Airport vanaf dit jaar is opengesteld voor de General Aviation. De toegankelijkheid van vliegvelden en luchtruim is mede door een aantal recente ontwikkelingen een buitengewoon belangrijk onderwerp. Zo is de toegankelijkheid van Lelystad Airport voor de General Aviation op lange termijn ernstig in het gedrang en heeft de geplande uitbreiding aldaar, zoals het nu lijkt, desastreuze gevolgen voor het voortbestaan van Vliegveld Teuge.
Tijdens de Fly-in gaven verschillende organisaties acte de présence. Zo zagen we the Pilot Shop uit Lelystad (Peter Murphy) en Jeppesen (dat ook een presentatie gaf over de nieuwste ontwikkelingen op (GPS) navigatiegebied). Verder bijvoorbeeld Cirrus Sales & Service uit Eelde, Bose en Garmin.
Erwin van Loo, wetenschapper bij Defensie, presenteerde zijn boek over de Nederlandse vliegvelden tijdens de tweede wereldoorlog. Verder werd er een workshop ‘ShortField landing’ gegeven door Freek Hoogeveen van Dutch Aviation College.
Twente Airport blijkt een uniek locatie te zijn met een 3 km lange start-/ landingsbaan, nog langer dan we op luchthaven Eelde na de baanverlenging gewend zijn. Niet vreemd want op Twente startten en landden tot voor kort de straaljagers van de Koninklijke luchtmacht. Twente is nu in ontwikkeling als plek voor zakelijk en recreatief vliegverkeer en voor luchtvaart-gebonden bedrijvigheid zoals drones (hebben we begrepen). Tenslotte is het een bijzondere testlocatie waar van de lange start-/landingsbaan gebruik gemaakt kan worden.
Op Twente is al sinds 1964 een vliegclub gevestigd. De club is blij met het feit dat EHTW sinds 30 maart een civiel vliegveld is. Wie op Twente wil landen moet (helaas) van tevoren toestemming vragen:
PPR telefoonnummer: +31 (0)6 22490 812, PPR
emailadres: [email protected].
Website: www.twente-airport.nl