De eerste F-35 (009) straaljager die vanaf dit najaar Nederland als thuisbasis krijgt, werd vandaag gepresenteerd in Italië. Daar bouwt het Italiaanse Leonardo voor fabrikant Lockheed Martin aan het nieuwe gevechtsvliegtuig. De Italiaanse vliegtuigbouwer heeft een productielijn voor vleugels en een assemblagelijn waarop het de toestellen in elkaar zet.
Onder andere staatssecretaris Barbara Visser en haar collega Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat waren bij de ceremonie aanwezig.
Visser: “Met de F-35 en straks ook de MQ-9 Reaper, krijgt de luchtmacht de mooiste spullen waar anderen jaloers op zijn. En voor Leeuwarden wordt het een machtig mooi jaar. Over 49 dagen, op 31 oktober, neemt de luchtmacht het toestel daar in ontvangst. Het is fantastisch dat we in Europa zo samenwerken om de vliegtuigen te bouwen, maar later ook te onderhouden.”
“Een perfect voorbeeld van hoe nationale veiligheid en economische zaken samengaan”, reageert Keijzer. “De F-35 brengt Nederland voorspoed in Defensie, economische groei en de innovatie in het bedrijfsleven.”
Testvluchten
De ‘009’ blijft nog een paar weken in Italië, onder meer voor enkele testvluchten. Directeur Defensie Materieelorganisatie vice-admiraal Arie Jan de Waard. “Wij accepteren het toestel en dragen het dan zo snel mogelijk over aan de luchtmacht. Hoe korter bij ons, des te eerder de gebruiker ermee aan de slag kan.”
In Cameri bouwt Leonardo de F-35A voor zowel de eigen luchtmacht als 29 stuks voor Nederland. Bij de verdeling van de grootste opdrachten zo’n 10 jaar geleden, is overeengekomen dat Italië de toestellen afbouwt. Nederland doet het motorenonderhoud van in ieder geval de Italiaanse en Nederlandse F-35’s. Dat gebeurt bij het Logistiek Centrum Woensdrecht. Daar komt ook het Europese ‘warehouse’, de voorraadplek van onderdelen van de F-35.
Componenten samenvoegen
In Cameri worden de 4 hoofdcomponenten van een F-35 samengevoegd. 1 van die componenten, de vleugelsectie, bouwt Leonardo er zelf. Een deel daarvan wordt gebruikt voor het bouwproces ter plekke. Maar het overgrote deel gaat naar de Lockheed Martin-fabriek in de Verenigde Staten. Daar worden ze gebruikt voor toestellen van bijvoorbeeld Amerika, Australië, Denemarken, Noorwegen en Zuid-Korea.
Voor Nederland staan op dit moment nog andere F-35’s in verschillende stadia op de productielijn in Italië. Naar verwachting komt de eerstvolgende, de F-010, ook dit jaar nog naar Nederland. De aflevering van de laatste is nu voorzien voor halverwege 2023. Nederland heeft dan 37 toestellen.
Als je de video van de onthulling wil zien klik dan hier
Visser: “Met de F-35 en straks ook de MQ-9 Reaper, krijgt de luchtmacht de mooiste spullen waar anderen jaloers op zijn. En voor Leeuwarden wordt het een machtig mooi jaar. Over 49 dagen, op 31 oktober, neemt de luchtmacht het toestel daar in ontvangst. Het is fantastisch dat we in Europa zo samenwerken om de vliegtuigen te bouwen, maar later ook te onderhouden.”
“Een perfect voorbeeld van hoe nationale veiligheid en economische zaken samengaan”, reageert Keijzer. “De F-35 brengt Nederland voorspoed in Defensie, economische groei en de innovatie in het bedrijfsleven.”
Testvluchten
De ‘009’ blijft nog een paar weken in Italië, onder meer voor enkele testvluchten. Directeur Defensie Materieelorganisatie vice-admiraal Arie Jan de Waard. “Wij accepteren het toestel en dragen het dan zo snel mogelijk over aan de luchtmacht. Hoe korter bij ons, des te eerder de gebruiker ermee aan de slag kan.”
In Cameri bouwt Leonardo de F-35A voor zowel de eigen luchtmacht als 29 stuks voor Nederland. Bij de verdeling van de grootste opdrachten zo’n 10 jaar geleden, is overeengekomen dat Italië de toestellen afbouwt. Nederland doet het motorenonderhoud van in ieder geval de Italiaanse en Nederlandse F-35’s. Dat gebeurt bij het Logistiek Centrum Woensdrecht. Daar komt ook het Europese ‘warehouse’, de voorraadplek van onderdelen van de F-35.
Componenten samenvoegen
In Cameri worden de 4 hoofdcomponenten van een F-35 samengevoegd. 1 van die componenten, de vleugelsectie, bouwt Leonardo er zelf. Een deel daarvan wordt gebruikt voor het bouwproces ter plekke. Maar het overgrote deel gaat naar de Lockheed Martin-fabriek in de Verenigde Staten. Daar worden ze gebruikt voor toestellen van bijvoorbeeld Amerika, Australië, Denemarken, Noorwegen en Zuid-Korea.
Voor Nederland staan op dit moment nog andere F-35’s in verschillende stadia op de productielijn in Italië. Naar verwachting komt de eerstvolgende, de F-010, ook dit jaar nog naar Nederland. De aflevering van de laatste is nu voorzien voor halverwege 2023. Nederland heeft dan 37 toestellen.
Als je de video van de onthulling wil zien klik dan hier