AVIAZINE
Tel:   031 (6) 50831893
  • Avia zine
    • reportages >
      • foto's >
        • Oostwold airshow 2013
        • Fly-in Texel
        • foto-archief
        • Foto's Aero Friedrichshafen 2011
      • The Pal-V
      • Havenmeester EHHO
      • Onderhoud MLA's
    • Nieuws >
      • 5th Texel Fly-In 2013
      • Herman Conens
      • Nationaal Lucht
      • agenda
  • For pilots only
    • Luchtsportcongres 2013
    • flight preparation
    • flight safety
    • travel features
    • airfields >
      • Amsterdam Schiphol
      • Rotterdam Airport
      • Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium
      • Groningen Airport Eelde >
        • Baanverlenging
    • All-In Aviation >
      • NVL Symposium, Eindhoven
    • vliegclubs
    • vliegscholen >
      • Vliegopleidingen
    • milestones
    • useful information
  • Tests
    • Honda jet
  • Historical
    • Wings, Wheels & Google
    • Antonov
    • BAT FK 23 Bantam
    • DDA
    • F-86 K Sabre
    • Hawker Hunter
    • Lancaster
    • Volkel
    • Piper Comanche
    • THE DUTCH YAK 3U
    • Video
  • Aviazine TV
    • The Breitling Dragon
    • Animatie luchtruimvisie
    • Hawker Hunter ( Gerrit Jacobs)
  • Watches
    • HAMILTON >
      • HAMILTON KHAKI NAVY SUB AUTO CHRONO
    • Kalender 2013
    • MontBlanc
    • Stowa
  • Boeken
    • Frank Versteegh
    • Hans Swellengrebel
    • Hans Wiesman
    • Sikko Hoekzema
  • contact
  • schrijf voor ons
  • adverteren
  • GRAN TURISMO
Foto
Nieuw navigatiesysteem voor vliegtuigen op Groningen Airport Eelde

Vanaf 13 november 2014 is voor Nederland een nieuwe navigatie mogelijkheid, als onderdeel van het EU-project ACCEPTA, voor vliegtuigen geïntroduceerd op Groningen Airport Eelde (GAE). Er wordt hierbij gebruik gemaakt van satellietsignalen (EGNOS) waarmee de piloot zijn vliegtuig tot voor de baan kan navigeren en vervolgens kan landen op GAE.

Dit systeem laat zich nog het beste vergelijken met TomTom voor de automobilist. Het belangrijkste voordeel is dat een piloot tijdens de nadering ook hoogtegeleiding krijgt met behulp van GPS en dat is nieuw in Nederland. Onder leiding van het NLR Nationaal Lucht- en Ruimtevaart Laboratoriumen in samenwerking met Luchtverkeersleiding Nederland, Air Charters Europe, Martinair Flight Academy, Dutch Flight Academy en GAE is 2 jaar hard gewerkt aan dit project. Op 6 november heeft de afsluitende testvlucht plaatsgevonden die succesvol verlopen is.


Het systeem biedt bij een landing vanuit zuidwestelijke richting een betere en nog veiligere geleiding voor de piloot dan de nu gebruikte radiobakens. Daarbij moest bij de landing in de huidige omstandigheden de baan al vanaf grotere hoogte zichtbaar zijn, maar dat is nu niet meer noodzakelijk. Alleen aan de meest gebruikte zijde van de landingsbaan staat een instrument landingssysteem(ILS) wat nog iets beter is, maar in de toekomst verwachten we dat dit nieuwe systeem even nauwkeurig gaat worden als het ILS.

Het nieuwe systeem vraagt geen extra apparatuur op de luchthaven en daardoor is dit systeem ook goedkoper. Het maakt gebruik van GPS, in combinatie met Europese EGNOS satellieten die aanvullende informatie aan vliegtuigen doorgeven. De nieuwe satellietnavigatie is tevens een mooie uitbreiding van de opleidingsmogelijkheden voor de luchthaven GAE als nationaal opleidings- en trainingscentrum voor commerciële piloten.


Aviazine Officiële Website Copyright © AVIAZINE.NL rights reserved. 
AVIAZINE.NL Website is NOT responsible for any external link on the website
Powered by: Uitgeverij Nobelman

Contact


Uitgeverij Nobelman
Emdenweg 3
9723 TA Groningen
Tel:            031 (6) 50831893
e-mail :      aviazine@live.nl
Links

www.brand-communications.nl
www.executivemagazine.nl
www.granturismomagazine.nl
www.kunstkrant.nl
www.nobelman.nl
www.stadmagazine.nl