
Nieuw navigatiesysteem voor vliegtuigen op Groningen Airport Eelde
Vanaf 13 november 2014 is voor Nederland een nieuwe navigatie mogelijkheid, als onderdeel van het EU-project ACCEPTA, voor vliegtuigen geïntroduceerd op Groningen Airport Eelde (GAE). Er wordt hierbij gebruik gemaakt van satellietsignalen (EGNOS) waarmee de piloot zijn vliegtuig tot voor de baan kan navigeren en vervolgens kan landen op GAE.
Dit systeem laat zich nog het beste vergelijken met TomTom voor de automobilist. Het belangrijkste voordeel is dat een piloot tijdens de nadering ook hoogtegeleiding krijgt met behulp van GPS en dat is nieuw in Nederland. Onder leiding van het NLR Nationaal Lucht- en Ruimtevaart Laboratoriumen in samenwerking met Luchtverkeersleiding Nederland, Air Charters Europe, Martinair Flight Academy, Dutch Flight Academy en GAE is 2 jaar hard gewerkt aan dit project. Op 6 november heeft de afsluitende testvlucht plaatsgevonden die succesvol verlopen is.
Het systeem biedt bij een landing vanuit zuidwestelijke richting een betere en nog veiligere geleiding voor de piloot dan de nu gebruikte radiobakens. Daarbij moest bij de landing in de huidige omstandigheden de baan al vanaf grotere hoogte zichtbaar zijn, maar dat is nu niet meer noodzakelijk. Alleen aan de meest gebruikte zijde van de landingsbaan staat een instrument landingssysteem(ILS) wat nog iets beter is, maar in de toekomst verwachten we dat dit nieuwe systeem even nauwkeurig gaat worden als het ILS.
Het nieuwe systeem vraagt geen extra apparatuur op de luchthaven en daardoor is dit systeem ook goedkoper. Het maakt gebruik van GPS, in combinatie met Europese EGNOS satellieten die aanvullende informatie aan vliegtuigen doorgeven. De nieuwe satellietnavigatie is tevens een mooie uitbreiding van de opleidingsmogelijkheden voor de luchthaven GAE als nationaal opleidings- en trainingscentrum voor commerciële piloten.
Vanaf 13 november 2014 is voor Nederland een nieuwe navigatie mogelijkheid, als onderdeel van het EU-project ACCEPTA, voor vliegtuigen geïntroduceerd op Groningen Airport Eelde (GAE). Er wordt hierbij gebruik gemaakt van satellietsignalen (EGNOS) waarmee de piloot zijn vliegtuig tot voor de baan kan navigeren en vervolgens kan landen op GAE.
Dit systeem laat zich nog het beste vergelijken met TomTom voor de automobilist. Het belangrijkste voordeel is dat een piloot tijdens de nadering ook hoogtegeleiding krijgt met behulp van GPS en dat is nieuw in Nederland. Onder leiding van het NLR Nationaal Lucht- en Ruimtevaart Laboratoriumen in samenwerking met Luchtverkeersleiding Nederland, Air Charters Europe, Martinair Flight Academy, Dutch Flight Academy en GAE is 2 jaar hard gewerkt aan dit project. Op 6 november heeft de afsluitende testvlucht plaatsgevonden die succesvol verlopen is.
Het systeem biedt bij een landing vanuit zuidwestelijke richting een betere en nog veiligere geleiding voor de piloot dan de nu gebruikte radiobakens. Daarbij moest bij de landing in de huidige omstandigheden de baan al vanaf grotere hoogte zichtbaar zijn, maar dat is nu niet meer noodzakelijk. Alleen aan de meest gebruikte zijde van de landingsbaan staat een instrument landingssysteem(ILS) wat nog iets beter is, maar in de toekomst verwachten we dat dit nieuwe systeem even nauwkeurig gaat worden als het ILS.
Het nieuwe systeem vraagt geen extra apparatuur op de luchthaven en daardoor is dit systeem ook goedkoper. Het maakt gebruik van GPS, in combinatie met Europese EGNOS satellieten die aanvullende informatie aan vliegtuigen doorgeven. De nieuwe satellietnavigatie is tevens een mooie uitbreiding van de opleidingsmogelijkheden voor de luchthaven GAE als nationaal opleidings- en trainingscentrum voor commerciële piloten.