Cirrus
verkocht aan Chinees luchtvaartconcern
China is in recordtempo bezig een enorme luchtvaartindustrie op te bouwen. Zo worden de laatste tijd duizenden Boeings besteld voor de Chinese luchtvaartbranche en sluit men allerlei samenwerkingsverbanden met vliegtuigbouwers, die vanwege de goedkope arbeidsmarkt hun productie in China onderbrengen. Maar ook op kleinere schaal, de schaal van de General Aviation is China actief. Op 2 maart werd bekend dat Cirrus Industries, het Amerikaanse moederbedrijf van Cirrus Aircraft, is verkocht aan het Chinese luchtvaartconcern China Aviation Industry General Aircraft (CAIGA).
Over de hoogte van het overnamebedrag zijn geen mededelingen gedaan. CAIGA, onderdeel van het Chinese staatsbedrijf AVIC International, is gevestigd in de Chinese stad Zhuhai.
Cirrus werd twaalf jaar geleden opgericht door de broers Alan en Dale Klapmeier, die het bedrijf wisten te laten groeien tot een van de meest vooraanstaande fabrikanten van eenmotorige zuigermotor-aangedreven vliegtuigen. De fabrikant leverde tot nu toe meer dan vijfduizend toestellen af die zijn uitgerust met het Cirrus Airframe Parachute System (CAPS). In meer dan zestig landen vliegen nu wereldwijd Cirrussen rond.
In 2009 en 2010 had Cirrus het niet gemakkelijk. Veel medewerkers werden ontslagen. Zelfs een van de twee oprichters, Alan Klapmeier, verliet het bedrijf en begon opnieuw voor zichzelf. Terwijl Cirrus zich concentreerde op de ontwikkeling van een eenmotorige Jet, de SF 50, besloot Alan Klapmeier het bedrijf Kestrel Aircraft over te nemen en een snelle turboprop voor de zakenwereld te ontwikkelen.
Door de Chinese overname (officieel een merger) zou de Cirrus SF 50 Jet wel eens versneld ontwikkeld kunnen worden. De ontwikkelingskosten van de Jet bedragen meer dan 100 miljoen dollar, een bedrag waar Cirrus nogal tegen aan zat te hikken. Voor de Chinezen, die wel van prestigeprojecten houden, waarschijnlijk geen probleem.
China is in recordtempo bezig een enorme luchtvaartindustrie op te bouwen. Zo worden de laatste tijd duizenden Boeings besteld voor de Chinese luchtvaartbranche en sluit men allerlei samenwerkingsverbanden met vliegtuigbouwers, die vanwege de goedkope arbeidsmarkt hun productie in China onderbrengen. Maar ook op kleinere schaal, de schaal van de General Aviation is China actief. Op 2 maart werd bekend dat Cirrus Industries, het Amerikaanse moederbedrijf van Cirrus Aircraft, is verkocht aan het Chinese luchtvaartconcern China Aviation Industry General Aircraft (CAIGA).
Over de hoogte van het overnamebedrag zijn geen mededelingen gedaan. CAIGA, onderdeel van het Chinese staatsbedrijf AVIC International, is gevestigd in de Chinese stad Zhuhai.
Cirrus werd twaalf jaar geleden opgericht door de broers Alan en Dale Klapmeier, die het bedrijf wisten te laten groeien tot een van de meest vooraanstaande fabrikanten van eenmotorige zuigermotor-aangedreven vliegtuigen. De fabrikant leverde tot nu toe meer dan vijfduizend toestellen af die zijn uitgerust met het Cirrus Airframe Parachute System (CAPS). In meer dan zestig landen vliegen nu wereldwijd Cirrussen rond.
In 2009 en 2010 had Cirrus het niet gemakkelijk. Veel medewerkers werden ontslagen. Zelfs een van de twee oprichters, Alan Klapmeier, verliet het bedrijf en begon opnieuw voor zichzelf. Terwijl Cirrus zich concentreerde op de ontwikkeling van een eenmotorige Jet, de SF 50, besloot Alan Klapmeier het bedrijf Kestrel Aircraft over te nemen en een snelle turboprop voor de zakenwereld te ontwikkelen.
Door de Chinese overname (officieel een merger) zou de Cirrus SF 50 Jet wel eens versneld ontwikkeld kunnen worden. De ontwikkelingskosten van de Jet bedragen meer dan 100 miljoen dollar, een bedrag waar Cirrus nogal tegen aan zat te hikken. Voor de Chinezen, die wel van prestigeprojecten houden, waarschijnlijk geen probleem.
Luister naar Alan Klepmeiers mening over de toekomst van Aviation (video dateert van eind 2010, vlak nadat hij Kestrel Aicraft overnam).
Of hij toen al geweten heeft dat de deal met de Chinezen er aan zat te komen?
Of hij toen al geweten heeft dat de deal met de Chinezen er aan zat te komen?